lördag 7 september 2013

Jodå, lever gör vi

men träningen blir det sämre med. Inte för att provet tog musten ur mig, utan för jag jobbar typ hela tiden. Nässla har senaste veckan visat lite tendenser till understimulering så i veckan gav jag mig på att lägga ett personspår. Ett kort men med lite små belöningar i form av mat på sina håll i det. Och ja, det går som alltid, hon använder benen mer än nosen och jag blir frustrerad. Gjorde om samma spår idag, utan något alls i spåret, och gick på exakt samma ställe själv så jag slapp snitsla (och med tanke på hur varvad hon är så tror jag knappast det finns en risk för att hon lägger träden för vinklar på minnet) och idag skulle jag åtminstone säga att 80% av spåret gick riktigt bra innan hon varvade upp sig. 

Ska försöka hinna lägga några personspår till i veckan, så får vi helt enkelt se hur söndagens viltspår går (haha, det kan ju inte gå sämre än sist, trots att sist var sista gången vi gick ett spår!). Sen kommer jag ha en lång lista att läsa upp för Tobias Gustavsson på vår privatinbokade kurs för honom, oh do I need that or what? 

Under tiden spåren har legat till sig har vi passat på att träna lite apportering i markerna omkring. Mycket tuffa terränger för dirigeringar och det har gått lite därefter, men övervägande bra. Idag kom vi av oss lite när det kom en häst när hon var som längst bort och jag bröt henne av den anledningen. Hon har aldrig visat något större intresse för hästar (deras bajs däremot........) men jag tycker man ska visa respekt för dem som sitter på ett flyktdjur på 500kg, så jag kallade in henne. 

I morgon ska Nässla få vara kurshund hela dagen då det är kurs från 10 till 17, så det blir en lång dag för oss båda. Förhoppningsvis kanske hon är lite trött till måndagen och hundvaktens tur. 

Inga kommentarer: