söndag 7 juli 2013

Bokrecension lugn och fokuserad hund

Det var ett tag sen jag läste ut boken, här kommer recensionen. 

Jag blev skitglad när jag såg reklam för den här boken och beställde direkt. När Nässla var lite yngre (läs galen) så tänkte jag åka på någon av Åsas kurser i just samma tema som boken. Har också vänner som gått och varit mycket nöjda. Så nu skulle jag äntligen få läsa hennes magiska knep!

Boken har ett tydligt upplägg som gör det lätt att hitta vart man ska leta beroende på var man är, övertydligt med olika färger etc. Tydlig och grundlig förklaring till hela hennes träningstänk och det är faktiskt mest det boken går ut på. Tyvärr blev jag personligen lite besviken, den var alldeles gör basic för MIG (men perfekt för den novise). Inte alls mycket om själva övningar för att träna hunden lugn som jag väntat mig. 
Några guldkorn värda att tänka på: mys är en bra belöning att använda om du själv känner dig nedstämd. "Mys är perfekt för att påminna sig själv om varför man egentligen har hund och få sina prioriteringar i rätt ordning!"

Målsättning och formulering av dessa var också en mycket bra del i boken som är värt att tänka på oavsett om hunden ska vara lugn eller inte. 

I övrigt är det en välskriven bok med tydlighet som behövs om någon ska träna utan instruktör, men för mig inget nytt under solen. 

Inga kommentarer: