tisdag 30 april 2013

Fyra timmars träning

De lediga dagarna närmaste veckan är få så nu gäller det att ta tillvara på den tid som finns. Idag blev det fyra timmars träning, lite lagom så där ;-)

Började med fotgående som ledde till ett sök med 10 vilt uppe vid klubben. Transportsträckan var ganska lång och fylld med både hästskit och viltavföring, men jag tappade inte bort henne till vare sig det eller viltet som redan låg ute :-) Däremot försvann hon vid ett tillfälle men då kissade hon, något som aldrig förekommer när jag rastar henne innan (vilket jag inte gjorde nu) så hon är förlåten. 

Söket var fantastiskt. Hon bara plockar in och är fullkomligt metodisk i sitt sökarbete. Jag har inte tänkt på det tidigare, men efter att vi höll i prov-provet så inser jag att hon jobbar grymt bra. Långt ut, långt in och mitt emellan. Vid ett tillfälle tog hon ett dopp i ett dike för att svalka av sig, men jag lät det bero, hade inget vatten med till henne och det var ett av dagens varma tillfällen (nu haglar det ordentligt!). Hoppas det regnar på tisdag. 

Sen åkte vi till ett ställe med vatten där jag gick lite fot igen. Först var hon lite borta, men det löste sig snabbt. För att vara första tillfället med chans att bada för i år tyckte jag att det var harmlöst och vi jobbade ju på längs med vattnet ett bra tag där det bara blev bättre och bättre, och med tanke på att vi förhoppningsvis har en chans att bada av oss innan provet borde det vara okej, utifrån dagens pass. 

Efter det åkte jag till ett annat vattenställe och gjorde om det hela - nytt vatten = ny utmaning. Typ inga problem, däremot var det väldigt kallt i vattnet så några fina avlämningar blev det inte, men som sagt, de skiter jag faktiskt i. 

När vi var klara där åkte jag tillbaka upp på bruks och tränade rally med Zandra och Ann-Sofie. Först låg det en kanindummy i frestelsen men då kunde inte Nässla mycket och jag blev sur så jag bröt. Tog bort kaninen och bytte den mot en boll och då kunde även Nässla tänka! Dock var det långt ifrån perfekt, men det är ju bra om matten kan gå en bana och känna att det är kul. 

Nu kan hon få vila, tills i morgon bitti då vi ska träna lite igen med några i Eskilstuna, efter det ska jag skriva för EHDK och deras rallytävling. Hoppas det inte haglar då!

Inga kommentarer: