söndag 21 april 2013

Rallyträning i vår ensamhet

Lite träningsvila är bra för mattens motivation och idag blev jag sugen på rally, alldeles självmant! Knåpade ihop en mästarklassbana och satte upp på tomten, som faktiskt har plats för det nu när vi har röjt ordentligt. 

Banan har ganska mycket högerhandling och där svängningar och sitt, vilket är ett problem för oss när Nässla inte är riktigt fokuserad. Sen har jag sändande till kon precis bredvid hinder, en liten störning så där för en hoppglad flat. Här är banskissen: 
I övrigt inte speciellt avancerad, alldeles lagom. Nässla däremot, hon vet inte vad lagom är utan menar att en veckas vila kombinerat med gott belöningsgodis ska bli galet. Hon betedde sig som en "riktigt flat" och studsade mer än vad hon gick vid min sida. Sen kan jag säga att den där störningen kallat hinder bredvid konen den hade effekt! Nässla hoppade minst 10 gånger över hindret, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Har en känsla av att högre klasser i lydnad med hinder inte kommer bli något problem för oss.. Vad tror ni, innebär några passeringar på hinder diskning eller skulle vi klara oss ;-)


Nu ska vi prova en gång till, se om hon lugnat ner sig lite HOPPEtossan. 

1 kommentar:

Helena o Vilja sa...

Uschdå inge kul med kennelhostan....vi har "peppar peppar" klarat oss än så länge och jag hoppas verkligen att vi slipper få det. Duktig du är med viltträningen. Jag hade tänkt starta på B-prov denna våren men tappade motivationen totalt när vintern aldrig ville ge med sig så jag satsar på hösten istället. Trist att ni missade WT:t igår, hade varit kul att ses. Vi fick iallafall kvitto på vad vi MÅSTE träna mer på, men nu blir det rallyträning denna veckan för till helgen ska vi till Roslagen och den 1 maj kommer vi till era trakter ;-) Det jag är mest nerväs för är att det skall vara kattmat i åttans frestelse då det kan vara lite föör svårt för BUSVilja att motstå.....så just nu tränar vi med kattmat på konerna och lite här och där ;-) Kram kram