tisdag 25 december 2012

Året som gått och de mål vi hade

Vilken härlig jul vi haft - ingen skola på typ två dygn ;-) Har jobbat och slitit ihop tre fina rum nu i vårat hus och det peppar oss för vidare arbete med huset! Bilder får komma sen, nu tänkte jag faktiskt fokusera på en liten resumé över året som gått med ett litet avslut där vi kollar av målen jag hade inför 2012. 

Januari
Började ett svinkallt januari med en kurs för Prima Vovve i jaktfot. Jag frös och frös men lärde mig massor med nyttiga övningar som vi jobbade vidare med under året för att förbättra fotgåendet. Åkte lite skidor i Stockholm och vurpade och fick en skada i fejset på köpet.. 

Februari
Det mesta av månaden fokuserades på skidåkning för min del (Vasaloppet!) och rallyträning för Nässlas del. Kom igång med spår och tränade en hel del apportering också, hade betydligt mindre snö den vintern än vad vi har nu ;)

Mars
Gjorde en katastrofal start i Fagersta där Nässla tog "hopp (över hinder)" som "Hopp och lek" och vi diskade oss för första gången. Då gråt och besvikelse, men ganska snart gick det över. På´t igen bara! Fick till en hel del seriös apporteringsträning med både Jens, Zandra och några andra, samt med skott (vad hände sen då liksom?) innan vi fick ett tråkigt besked och fick åka till Göteborg och begrava svärfar. 

April
Startade med rejäl fotgåendeträning inför start på WT i frk Bergslagen. Vi tog oss dit och kammade ihop hela 79 poäng! Mycket nöjd matte :) Zandra, jag Emma och Ann startade upp en seriös träningsgrupp och premiärtränade i spöregn. Jag och Zandra åkte ner till helveteshuset i Eslöv och gick kurs för Canis Åsa och ägnade nätterna åt muspanik ;) Förutom mössen var det en härlig helg som representerar just allt sånt som man vill få till på en helgkurs. I slutet av månaden startade vi på ytterligare ett WT som inte alls gick lika bra som det innan.. Men, jag lärde mig mycket om vad som stressar och vad som händer då. Däremot gick vår start i rallylydnadens fortsättningsklass bättre, 99 p och ett andrapris fick vi dela på efter timmar av väntan i spöregn. Månaden avslutades med att jag köpte ny bil och var funkis i Vingåker på B-prov. 

Maj
Mest träning och vila, men på en helg fick vi åtminstone till diplomet i fortsättningsklass på rallyn :) Jag fick besked om att jag fick jobb och mamma och jag åkte och firade 17 maj i Norge. 

Juni
Ingenting speciellt hände mer än att vattenträningen tog fart. Tränade, njöt av värmen och filosoferade nog mest. Just ja, började ju även mitt jobb då. 

Juli
Det här var nog min favoritmånad när det kommer till hund under året! Först och främst, vi åker på internat hos Eva och Sofi. Lyriskt! (Och jag väntar med spänning på datum för nästa års internat!) I slutet av månaden åkte ju hussen till USA så för att jag inte skulle deppa ihop totalt av ensamhet så bokade jag in mig på en rejäl helg där. Två starter i avancerad klass i rally och så en start på flatklubbens festival med toppenresultat!! Prispall på två av aktiviteterna och givetvis vägde det tyngst att stå på pallen på flatfestivalen :) Den glädjen var enorm <3 alla="alla" bad="bad" camping="camping" helgen="helgen" i="i" med="med" mysig="mysig" nbsp="nbsp" och="och" p="p" s="s" sol.="sol." tt="tt" var="var" vrigt="vrigt">

Augusti
Startade i Fagersta och fick diplomet i Avancerad klass, sen blev det mest vila av månaden förutom lite viltspår och apporteringsträning. Nässla fyllde fyra och blev moster :)

September
Den här månaden var också fantastisk, men kanske då mest på det personliga planet :) Vi köpte hus och  åkte till Hamburg och firade min födelsedag där. Dock hann vi med en start i viltspår och jag sa till domaren att om det inte skulle gå bra skulle vi sluta med viltspår - men ack vad domaren sa åt mig att inte fullfölja den planen när Nässla tog hem sitt första 1:a pris :) Äntligen! Jag började jobba för Eskilstuna Hundcenter och en av de mest hektiska månaderna tog fart. Vi som inte har brått uppåt i klasserna startade i ÖKL på ett WT och fick urusla poäng i slutet av månaden, men så kan det gå!

Oktober
Tränade inför sektionskampen som vi sedan fick avsluta månaden med. Nässla var grym, tyvärr räckte det inte till för att vårt lag skulle nå en seger. Dock en fantastisk upplevelse som jag sent kommer att glömma! Var en sväng med jobbet till Dublin och den resan var välbehövd på skrattkontot, kan inte minnas sist jag hade så hjärtligt kul nästan hela tiden. Vi gick en lydnadskurs, premiärstartade i lydnad (men skippade platsliggningen, då det ändå var inofficiellt) och gick även en kurs hos Eva och Sofi. 

November
Då blev det officiell start i lydnad, tyvärr var vi ett retligt poäng under för att få ett första pris. Men, jag uppnådde mitt egna personliga mål vilket var en hund som låg ner under platsen. Apporteringsträningen har nog nästan helt uteblivit. Vad hände, efter en så stark vår/sommar??

December
Började starkt med en magsårstävling där vi kom trea på lydnadsplanen i Kungsör. Helt otroligt att vi kom så långt när vi bara skulle gå en kurs för att göra något en dag i veckan :) Vi fick nyckeln till huset och resten av tiden den här månaden har gått till flytt, skola och jobb. Och gnäll i bloggen. Im sorry, ska bli bättre! Hunden är understimulerad men kanske matten får inspiration av planeringen inför nästa år :)

Våra mål vi hade då?

  • Rallylydnad - tävla i avancerad klass innan året är slut.
  • Vilspår - gå ETT prov minst.
  • B-prov - redo för det helt.
  • WT - inga nollor alternativt 75p.
Tycker vi lyckades bra med det. Det skulle vara det där med B-prov, vet inte om vi är hundra där än, men jag börjar få förhoppningar om att vi faktiskt kommer att klara av det till 2013 ;-)

Nu ska datorn få vila, hunden ska ut och planerna inför 2013 ska sättas! 

3 kommentarer:

Emma, Sasha & Arya sa...

Haha, "jag och Zandra åkte ner till helveteshuset i Eslöv". Jag skrattar fortfarande gott åt samtalet jag fick från Zandra den kvällen.

Jaa, svinäckligt med valp. Valplukt, fluffpäls och nakenmage är ju inte gärna något man utsätter sig för för ofta ;-)

Zandra, Lova o Lystra sa...

Det har varit ett nöje att spendera hundåret tillsammans med dig och Nässla. Jag och blondinerna ser fram emot ett 2013 tillsammans med er. <3

Grattis till alla fina framgångar under året.

Ses imorgon ;)

Ann-Sofie sa...

Ni har verkligen hunnit med massor och det trots en dubbel/trippelarbetande matte.
Hoppas ni får många fina stunder på träning o tävling 2013 och att matten hinner vila lite mellan varven också, fast inte nu till helgen för då ska vi slita hårt på henne i Hundarenan :)
Kram o lycka till med 2013!