fredag 15 juni 2012

360 höger & framför i högerhandling

Tränar ute på promenaderna på kvällarna när det är svalt och har upptäckt två brister i högerhandlingen som jag nu justerat inomhus med hjälp av klossen och externbelöning. Orkade inte filma (för då var jag dels tvungen till att ta på mig byxor och dels starta min privata dator som i jämförelse med ferrarin från jobbet framstår som en epatraktor). Men jag tänkte iallfall gå igenom vad det är jag gjort om någon nu skulle vara nyfiken. 

De moment som visat sig vara svåra i helheten i högerhandling är 360 grader höger (snurra runt på stället och fortsätta framåt) och framför (hunden ska inta frontposition, nos mot näsa, från höger sida). De yttrade sig i att på 360 så hamnade hon alldeles för långt ut från mig och får inte riktigt med sig rumpan på slutet. Framför så tycker hon att hon är framför när hon står rakt ut från mig, i 90 grader kan man säga, rumpan var tvungen att följa med bättre helt enkelt. 

För att få till 360 gjorde jag helt enkelt en fortsättning på vändning som jag beskriver i det här inlägget. Jag återgick till boken (eller ja, klossen menar jag) och utökade det till ett helt varv innan vi gick vidare. Tog bort boken ganska fort och det såg bra ut på mattan. Inga svårigheter där. 

När det kom till framför trodde jag att jag skulle kunna använda mig av klossen igen och bara träna in bakdelskontrollen åt det hållet men hon blev liksom spärrad vid 90 grader då hon var som en fjäder och drogs tillbaka till höger sida igen. Jag är ganska otålig och gav det inte många rep innan jag gav upp och bestämde mig för att ta bort klossen och utnyttja hennes fixering av externbelöning. Belöningen fick bli burkmat och den placerade jag bakom mig. För att dessutom utnyttja miljön använde jag också mattkanten (som hon gärna vill upp på) och för att hon skulle hamna helt framför mig var alla tassar tvugna att hamna på mattan. Hon har jättesvårt att vända ryggen till externbelöningen och det var därför den hamnade bakom mig - då när hon får kommandot är det som att släppa henne fri till den positionen hon helst vill, att kunna se belöningen. Då tog det typ tre klick så förstod hon vad det gick ut på.. Jag är givetvis medveten om att vi ska generalisera det, men med den här suveräna hunden brukar det inte vara några problem. 

Tänk att det ska vara så svårt för en hund att göra exakt samma sak från den andra sidan! 

Inga kommentarer: