söndag 18 september 2011

Vilken toppendag!

Idag styrde vi kosan till Jens och Thisbe för lite träning. Började med godfika med hans fru och finurlige son Daniel :) Sen begav vi oss.

Vi började med att kasta två enkelmarkeringar på fält åt Thisbe med långt avstånd. Det vi kom fram till var att när man stod vid skogskanten (som man ofta gör) förutsatte hon att fågeln hamnade i skogen. (Vilket den inte gjorde idag). Andra gången blev lite svårare då hon visste att den inte var i skogen (för vi gör ju aldrig olika saker uppenbarligen!) och hon irrade runt på HELA fältet istället för i det hörnet jag stod. Så nästa gång ska vi använda min fina dummy jag fick av Susann som har streamers och flytta närmare så får hon helt enkelt träna på att se var dummys hamnar i gräs. Svårt. Nässla fick vila och låg bredvid mig cool. Duktig.

Sen gick vi till en bergskulle där Nässla fick jobba. Jag tänkte att jag ville träna sitt innan skick och sitt efter avlämninig så jag la våra fåglar runt oss som i en ring, kanske med 2-3 meter avstånd från mig. När hon satt - skickade - tog emot - när hon satte sig i position igen - skickade osv. Gick väl sådär, problemet var undersökningen av de vilt som inte jag hade tagit med.. Men, det var nära och jag kunde gå in och bryta och göra om.

Sen fick Thisbe ett sök med 6 dummysar. Snabb som en  vessla på de 4 första, den femte var klurig (vilket så klart var syftet) och till den sista skickade vi Nässla istället. Jag korrigerade Jens lite (som i övrigt skötte sig bra!) och vi var alla nöjda.

Sen ville jag träna inte tjuva med fågel så Jens kastade några enkelmarkeringar åt oss. Hon tjuvade på den första men Jens var duktig (jag sa ju det) och hann få upp den innan hon kom fram. Resten av övningarna satt hon med rumpan stadigt. Jens och Thisbe tränade stoppsignal när hon var på väg mot mig och fåglarna och det gick som smort :) Innan vi lämnade kullen skulle vi samla in högen med dummysar från söket så då fick hundarna sitta bredvid oss (som en liten fjantig walk up) så skickade vi en i taget. Förutom att Thisbe gick på mitt kommando till att börja med skötte de sig bra, men jag märkte att Nässla var bra slut i pallet.. Under hela tiden här var hon het och lite pipig men jag tänker att hon har inte gjort något på två veckor så att åka det första vi gör till Jens och träna med fågel är för svårt och jag kräver inte den känslan vi har vid dummysar i normala fall. Vi är helt enkelt inte där och jag kan därför inte kräva det av henne utan jag fick fokusera på annat idag, inte allt.

Trots att vi bestämt oss för att vi egentligen inte behövde träna vatten så gick vi ner och körde några genomtänkta övningar ändå. Började med inte tjuva vid vatten med dummy som hade lina på så vi kunde dra upp om de mot förmodan gjorde det ändå. Thisbe fick börja och vi hade nytta av den där linan någon gång, typ när jag ropade "JA". Nässla var som sagt klistrad och tänkte inte gå på några fultrix (fast hon kan ju den leken när jag försöker lura henne). Sen gjorde vi samma övning fast vi hade lagt en fågel bakom oss upp i skogen som vi skickade på istället för att låta de ta markeringen och båda skötte det så fint :) Sen kom jag på en övning jag ville göra vilket var att lägga ut en fågel i vattnet och sedan kasta en markering för att skicka på linjetag och låta bli dummyn. Gick fint för Nässla (jag är imponerad), Thisbe skulle bannimej ha den där markeringen (vilket hon aldrig lyckades med tack vare linan) men tillslut så lyssnade hon på vad Jens hade att säga (och han sa ovanligt lite, duktig Jens!) och hittade rätt. Duktig hund!

Promenerade hem och hittade lite trattisar på vägen, eller snarare ett hav, hundarna letade efter sin svamp och vi alla var nog så där löjligt glada som vi blir efter såna här lyckade pass. Skönt!

1 kommentar:

Jens sa...

Jepp! En helt igenom suverän dag. Så roligt att se syrrorna tillsammans igen!