onsdag 23 februari 2011

Träning under promenad och inne i värmen

Jag vet inte om jag skrivit om det tidigare, men jag har en så bra övning jag pysslar med nu när det är kallt och annan träning liksom inte blir av.. Nu för tiden kan Nässla under vissa promenader få för sig att gå ständig fot när hon har gjort sina behov. Det är ju kul att hon bjuder på det, men sen då? Nu lägger jag till störningar. Har med den lilla pälsbollen i fickan och när hon går och tittar på mig slänger jag iväg den. Som belöning? Nejdå, som stadgeövning. För att hon fortsätter gå fot får hon ta den (ibland, ibland får hon sätta sig så hämtar jag den och hon får den serverad i munnen istället. Att skapa rutiner på hur man får sina belöningar är dumt.) och ibland kastar jag den när hon sitter fint vid min sida med.


Jag har olika "kast" tekniker med, de triggar på olika sätt. Den svåraste är att rulla fram den som om man kastar ett bowlingklot (kommer farandes bakifrån för henne nästan). Då är det lätt att ta ett steg framåt utav bara farten. De som är som markeringar, dvs höga bollar som landar en bit fram är lättare och det tror jag bara beror på att vi har tränat det så pass mycket.
När bollen har landat kan vi också träna på fot, att gå mot bollen (och inte springa framåt), go bå bort (och inte vända sig om) samt att använda olika tempon. Nässla är faktiskt bäst när vi går sakta men idag provade jag att ruscha fram mot bollen och tvärnita några meter ifrån. Det var svårt men andra stoppet var klockrent! Om hon hamnar för långt fram tvärnitar jag och hon måste komma upp vid min sida för att vi ska röra oss framåt. Skulle hon mot förmodan försöka ta bollen håller jag emot i kopplet (och tänker igenom hur jag ska lyckas bättre nästa gång), ingen korrigering utan hon får tänka själv och komma fram till att snabbaste sätt (och enda!) att få bollen är att vara klistrad vid min sida. Tycker det är en jättesmidig form av träning som jag tror jag kommer ha nytta av när jaktsäsongen drar igång.


Andra saker som jag gör nu när träning i allmänhet är mindre i mängd är att träna småsaker inomhus inför utomhusträningen. Jag gör tex små saksök där jag triggar henne ordentligt innan så hon bara vill rusa iväg och jobba. När jag sedan ska skicka henne försöker jag finta genom att röra mig, säga AaaaaBC (istället för AAApport) eller själv börja springa mot gömman. På så sätt kan jag under kontrollerade former träna på stadga/vänta på rätt kommando och om hon försöker smita kan jag rätt snabbt hindra henne (utomhus är hon snabb som en förbaskad missil och då är det enda alternativet att ha någon som står ute vid föremålet och som kan ta bort det för henne). Det känns också som något man kommer ha igen till jakten: även om du har fjädrar i baken betyder det inte att du får dra iväg på första bästa rörelsen/ljudet från mig. (Jens, om du läser det här, den här övningen tycker jag du borde passa på att träna inomhus nu när det är kallt ute, befäst, befäst befäst!! ;) ) Även om man kan tycka det är svårt att gömma saker inomhus är det bara att använda fantasin. Om hunden bara har vissa föremål den vill leta efter så kan man ju gömma var som helst! Jag undviker personligen höga höjder för jag vill inte få hemmet dekorerat av klomärken på väggarna, men annars finns det inga gränser tycker jag. I sängen under täcket, bland smutstvätten, i badkaret, under badkaret, på en stol under en tröja, i en jackficka, i en stövel som står längst in i skostället, kanske i ett stängt skåp (jag föredrar att oftast lägga där hon kan hämta och komma åt själv eftersom jag passar på att kombinera övningen med att läsa läxor under tiden) eller kanske i soffan under alla kuddar. Som jag skrev, perfekt när man vill underhålla hunden på egen tass. Föresten, om ni vill avancera lite så har Susann på Dogspirit skrivit om hur hon gömmer en liten trådstump som hunden får leta efter (men då får man nog vara med och hålla lite koll..)


Så, lite aktiveringstips så här i slutet av mörkret (själv har jag inget emot vintern, men jag är rätt ensam om den åsikten misstänker jag).

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hehe...ska prova ditt tips morgen. Syns att du känner mig - befäst, befäst, befäst - var det ja:)

Susann sa...

Tack för länkandet :) Det finns fler som gillar vintern, mer snö och blåst tack!! Bara lite synd att hundträningen blir lidande...

Linn sa...

Ja, det vore ju okej om man kunde träna hund utan att använda händerna, men det är inte så praktiskt..