tisdag 21 september 2010

Innan jag glömmer..

En uppdatering av dagens träningspass med syster Thisbe i Ågesta. Vi flyttade den tidigare träningen ner till vattnet och vi gjorde följande:
  • Stradga på markering på land (med vattnet bakom ryggen)
  • Stadga på markering på land (mot vattnet)
  • Stadga på markering vid vatten (med lina på dummy vid tjyvning)
  • Linjetag med synintryck, bollkastare för lite längre sådana.

Det gick strålande! Hundarna var tysta och jobbade bra, självklart fick vi en del tjyvningar men det hade de aldrig något för! Jag lade till en externbelöning på vattenmarkeringarna och då när jag gav Nässla varsågod hämta dummyn sprang hon istället bakåt och tog belöningen, knäpphund! Det sitter rätt bra med andra ord: "en dummy i vattnet = vänd bakåt". Det gör inget, tror inte det kommer bli något problem att få henne jobba framåt ;) Men då vet jag till nästa gång att jag kanske ska börja med skålen och jobba bort den lagom till det är dags för vattnet.

En annan sak som var rolig var avlämnandet för Thisbe. Eftersom vi körde med lina och skulle hinna fiska upp dummyn vid en tjyvning så stod vi även ganska långt bort som utgångsposition för skicket. Kanske 20 meter, vilket hunden även skulle springa med dummyn innan den skakade sig. För Nässla har det ju inte varit några större problem någonsin med avlämningarna och även idag hade hon fullt fräs in, men Thisbe har behövt jobba på det lite. När hon dessutom fick hjämta dummyn hade den 15 meter lina efter sig som tog emot, första gången hon bar in var hon lite tveksam och släppte några gånger, men andra gången såg man (återigen) att poletten trillade ner! Först klev hon på linan och tvekade lite, men sen tändes det uppe i skallen och hon rusade in till Jens! Så roligt att se! Jag är ju sån att jag tycker hunden kan lika gärna lära sig att den behöver kämpa lite för att komma in med grejerna, vad händer annars vid minsta lilla motstånd när det väl gäller?

Jag tror inte Nässla vid ett enda tillfälle slängde sig i kopplet när någon annan jobbade och det är såna enorma framsteg! När Tesla, gammeltanten fick en markering i vattnet, något som brukade trigga Nässla otroligt tidigare, la hon sig ner!!! (samtidigt som hon sa: "nädu, den går jag inte på!"). Jag är så nöjd med dagens pass, trodde inte det skulle gå så bra då jag tänkte att bara vara i skogen borde varit kriteriet före vi la till vattnet. Men ibland går det bra ändå :)

Jag vet att jag är dålig på att lägga upp filmer nu, det gör ju bloggen så mycket roligare, men nu har jag fått fokusera mycket på att göra rätt under träningen så kameran har hamnat i skymundan. Jag har ju ingen ursäkt egentligen eftersom jag dessutom har ett smidigt stativ att ta med.. Men nästa gång!

4 kommentarer:

Karin, Wilma och Miso sa...

Bra övningar, tänk om du kunde komma hit och träna lite med oss :-)

Helena o Vilja sa...

Härligt att träningen gick så bra!!

Jens sa...

Otroligt roligt träningspass. När vi började kändes det som om vi satt ribban alltför högt, men icke!! Både Nässla och Thisbe visade prov på jättebra stadga efter ett par försök till att tjyva i början. Och då var det ju inga dåliga retningar vi använde, t ex markeringar i vatten, lång startsträcka och långa avstånd påvattnet...men så duktiga. Så nu är det bara att hoppas på att det sitter även till nästa pass, händer ju att det blir ett och annat bakslag i träningen ibland.

Hanna aka Lilla My sa...

Vi ser fram emot filmen...