torsdag 23 september 2010

Grundfärdigheter

När jag var på kurs för Tina som är canisinstruktör pratade hon om det viktiga i grundfärdigheter. Canis har ju ett brett register på grundfärdigheter inom lydnaden och Tina gav oss förslag på ett liknande till jakten. Jag har utvecklat den lite och så här ser listan ut på alla delmoment man bör kunna inför jakten.

  • Inkallning. Motivationsinkallning, inkallning utan störning, inkallning med störning, inkallning under arbete.
  • Stanna/sitt på avstånd. Stanna fast det finns något framför. Stanna kvar fast det händer saker.
  • Håll i dig/doggie zen stadga. På land, vid vatten, när andra hundar springer.
  • Fotposition. Före arbete. Efter arbete.
  • "Pass på". (Muntligt kommando på att det är ett linjetag, dvs inget faller).
  • "Mark". (Muntligt kommando på att hunden ska markera och vara observant).
  • Springa rakt fram. På stig, utan stig, med störning, på fält, i skog. Med minne, utan synintryck. På land och på vatten. Över diken och hinder, längs med vattendrag.
  • Springa rakt ut bort från mig. Se ovan, men lägg också till avstånd mellan mig och hund.
  • Springa rakt i sidled. Se ovan. Lägg till bra stadga innan hund springer på avstånd.
  • Lämna av i handen. Med dummy på land och vatten, med vilt på land och vatten. Utan hjälper (locka).
  • Söka stort. Djupt, direkt, utan synintryck, metodiskt, uthålligt.
  • Söka i närområdet. På signal, noggrant. Hålla sig i anvisat område. Ökat avstånd mellan mig och hund.
  • Gå fot. I skogen, med störning (skytt/bollkastare) framför. Fram till vatten.
  • Ta olika (alla) typer av vilt. I vatten och på land. Kallt och varmt.
  • Ta ett föremål i taget.
  • Hålla fast föremålet. På land, ur vatten. Trots hinder.
  • Vara tyst och stilla när andra hundar jobbar.
  • Sitta still/inte hoppa på hälsande personer. Även om de håller i fåglar/dummys.

Det är vad jag kommit på hittills. Det röda är olika varianter på momentet, lär ju finnas en hel del att välja på, detta var vad jag kom på idag. Sen borde man ju ha som en lista man kan bocka av att det är påbörjat, fungerar med störning och är signalsäkrat osv. Någon annan dag..

Något förslag på komplettering? Jag vet iallafall vilken grej jag ska träna på nästa gång med tjejerna.

2 kommentarer:

Helena o Vilja sa...

Hej Linn! Jag gjorde en liknande för ett tag sen. Om jag får din mail kan jag maila den till dig så kan du kolla och komma med synpunkter så vi kan komplettera och kanske komma fram till nåt bra gemensamt ;) Har inte lagt ut den på bloggen men skulle ju i och för sig kunna göra det så kanske man får lite synpunkter :)

Karin & co sa...

Jag lånar din lista :-)