måndag 6 september 2010

Apportering vid vatten

Jag ska försöka hinna ge en kort rapport om gårdagens kurs vi var på hos Eva Thorén. Eva är en klickande jaktträningsinstruktör som själv har en labbe som är klickad till jaktchampionat. Förutom det är hon en trevlig människa med gott tålamod och många bra träningsidéer :)

Vi var 4 st deltagare, bara flattetikar i åldern 1.5 - 2,5 år. 3 av oss var dessutom från Eskilstuna så vi samåkte 3 mattar och 3 flattar i min lilla Polo. Trångt, men trevligare! Temat på dagskursen var apportering och dirigering vid vatten. Nässla har ju som ni kanske sett tidigare en rätt bra stadga vid vatten när vi är själva, men däremot, när andra hundar är med har det varit lite mer åt det katastrofala hållet. Min tanke var då att om det ska gå riktigt illa någonstans så är det bäst att det gör det hos Eva, henne litar jag på.

Vi började med lite teori så hon skulle vara säker på att alla förstod principerna, för att sedan gå ut och jobba lite, alla hundar på en gång (skönt, gillar inte att behöva ha hunden i bilen längre stunder vid flera tillfällen). Nässla var först ut och man kan ju säga att vi satte gränsen. Och den satte vi ganska lågt... hmpf.. Jag tyckte faktiskt innan att vi hade kommit rätt långt, hon drog inte ut på ärevarv och kan hålla sig bra osv. men jag vet inte jag.. Igår gick ju ingenting! (eller för att uttrycka mig så här: hon gorde allt hon inte skulle). Eva tröstade mig med att jag har en riktig läromästare i den hunden och det betvivlar jag inte.

Den första övningen gick ut på att apportera mot vattnet men ändå inte i vattnet, dvs dummyn landade några meter framför och hunden ska då vända utan att springa i vattnet. Lite ovanligt (men vad smart! Varför har jag inte tänkt på det tidigare?) Inte för att Nässla kom in med dummyn. Han racade. Och racade. Och racade. Vi fick göra lite andra övningar innan det var dags för nästa ekipage att prova på samma moment. Vi kollade också att hundarna kunde gå över ett doftområde in i ett annat.

Det kan vara att jag har lite fel, men som jag minns det så fortsatte vi med att hunden skulle utföra ett annat moment vid vattnet innan den fick ta markeringen i vattnet. Momentet var hopp över hinder. Även här drog Nässla ut på svängarna och uppvaktade en av tikarna som var på väg in i löp :/ Tillslut jobbade hon på, Eva fick jobba en del också när Nässla tjyvade och Eva skulle ro ikapp dummyn och ta upp den *fniss*.

Paus för supergod lunch och lite gosande med labbevalp :)

Efter lunchen gjorde vi klart tidigare övning, körde fotgående bort och mot nedkast och sen skickade jag Nässla på ett linjetag, stoppsignal och närsök. Här var hon en riktig pärla och det gick skitabra!
När alla hundar gjort det åkte vi över med båten till andra sidan sjön och gjorde markering med fågel i vatten för att avsluta med ett sök på samma fåglar på land innan sjön. Allt gick bra, nu var hundarna iofs betydligt mer uppskruvade, det kanske inte är så smart att hålla på så länge, men det var ju så kul.
Ja, det var en "liten" rapport, jag ska anteckna lite så jag inte glömmer bort övningarna och allt annat man måste tänka på. I morgon ska vi till uppfödaren för träning, hualigen, jag undrar hur jag ska aktivera henne tidigare på dan för att inte behöva skämmas ihjäl ;)

2 kommentarer:

Hanna aka Lilla My sa...

Visst är det kul, med innovativt tänkande i jakten. Klicker är ett underbart hjälpmedel.

Helena o Vilja sa...

Åh va kul ni verkar ha haft hos Eva (trots lite bus)! Lilla Lystra visade också upp en del sidor som jag inte har sett förut när vi var på valpträff hos uppfödaren i lördags :(