tisdag 14 september 2010

Dagens träningspass

Idag åkte jag och Nässla till syster Thisbe och Jens för lite träning med vilt. Jag hade med mig en kanin och en skata, det fick räcka.

Vi började med att träna lite inomhus med skatan för att påminna om avlämningar, det gick fint. Ute började vi med stadga/markeringar för båda töserna. Nässla sa att den här leken kan jag och jag går INTE på den. Thisbe gick på den när jag tjoade JA! och annat, men det hade hon ju inget för :) Sen gick hon på den en gång till, hoppade fram ett steg men tvärnitade och man kunde se "oooops, vad gör jag nu då?!" Det är härligt att se när hunden kommer på sig själv, utan att vi säger något.

Vidare så utökade vi avståndet, samma upplägg för båda töser såg ut så här:
Markering med dummy
Markering på samma ställe med bevingad dummy
Markering på samma ställe med skata
Linjetag mot samma ställe med kanin

Thisbe fick börja och allt gick jättebra fram till kaninen, vi hade ju inte riktigt tänkt till där och hon hade ju inte presenterats för den innan. Hon bar, släppte och höll på lite så på vägen in.
Vi gick in, gjorde lite avlämningar där på plats på båda hundarna tills båda visste vad det handlade om. Sedan var det Nässlas tur med samma övning fast på en annan plats då. Hon började med att dumpa den första dummyn på vägen in och började leta efter kaninen som vi hållt på med i samma område (eller så var det matskålen som stod där). Jag tog in henne så fortsatte vi och efter det gick det bara fint :) Jag misstänker att Nässla tappat intresset lite för dummysar då vi kört en hel del vilt på senare tid. Igår gjorde jag ett sök och hon tog in 2/5 och verkade inte ens intresserad av att fortsätta ??
I vilket fall, sen fick Thisbe avsluta med ett dolt linjetag på en stig på kaninen igen och den här gången var det ordentligt grepp och full fart till husse :)

Sedan la vi ut ett varsitt sök till tjejerna, där gick det fint också.

Generellt för passet i sig så var flickorna duktiga, tysta helt igenom och ingenting som var att anmärka på egentligen. Nästa vecka tänkte vi vara vid vatten så nu måste vi tänka ut bra övningar så vi kan få lyckas där med.

Inga kommentarer: