fredag 13 november 2009

Filmer från gårdagens träning med Jens

Igår var vi hos Jens och Thisbe för lite träning och social samvaro :) Det gick riktigt bra och vi var ovanligt konstruktiva tycker jag.

Vi började med att träna på vilt tillsammans, Nässla hade inga problem med duvan, Thisbe ville först inte lämna ifrån sig, men jag klickade lite och efter 10 klick så förstod även hon leken :)
Efter det så fick tjejerna röja lite (vilket de fick mellan varje moment, inser att det behövs, för att undvika brand i små skallarna) och sen fortsatte vi med lite dirigering/stadga. Nässla var superduktig och jag är så lycklig över vilken stadga vi har fått till på så kort tid (okej, jag vet att det inte är befäst, men för en månad sedan kunde jag inte ens lämna henne på stanna kvar!). Optimistisk så valde jag att prova en dirigering på avstånd i samband med ett linjetag: (kolla in hur duktig hon är som sitter kvar!!)

Efter det så fick Thisbe prova lite stoppsignal och enklare variant där vi inte la ut dummyn först, utan kastade den till henne så fort hon tog steg åt den riktning hon skulle. Detta för att hon fick ju dummyn i nosen och drog direkt på den annars. En gång råkade jag dock kasta dummyn rätt i huvudet på henne, haha! Och jag som är en mjukis :P

Jag tränade också lite med Thisbe och hennes stadga, och framför allt, att sitta ner. Hon vill ogärna sätta sig när det vankas jobb, men jag körde ett pass och efter det gick det jättebra! Det jag tränar här är att inte sitta på helspänn och vara redo att springa och hämta en dummy. Vid ett tillfälle gör hon det när jag rör min arm, men sen sker det inte mer. När en dummy kastas så har hon två val: Det ena är att dra efter och hämta och det andra är att stanna vilket ger henne belöning. Belöningen återkommer dessutom med jämna mellanrum så hon inte lär sig en belöning sen kan jag dra och hämta den. Hon vet inte vad som komma skall och får istället fokusera på vad vi har att säga henne.

Efter det avslutade vi med ett stort sök, mest för gammeltanta Tesla. Trevlig och bra dag!

Inga kommentarer: