fredag 12 augusti 2022

Spånkorgscupen 2022

I våras bestämde våra vanliga midsommarkompisar att de skulle åka till kärnan av midsommar - Dalarna - och fira den där. Lagom sugen på att fira med och för barn bestämde jag och Tomas att vi inte skulle med då, men att vi kunde åka upp ett par dagar senare med vagnen och ändå hänga med dem. Nu sålde vi ju vagnen och vi lever varsitt liv, så jag bokade om till att ändå åka upp då jag såg att det var spånkorgscupen helgen efter. Bokade in mig på stuga på Våmhus camping, där jag bott tidigare cup och även på semester. Åkte upp på tisdagen och hängde lite innan det var dags för själva cupen. 
Incheckade och kollar av omgivningen
Sirap fick en allergisk reaktion av myggbett
Första kvällen åkte vi till Sandra och Emmas stuga för att käka pizza ihop. De bodde mysigt uppe i Grönklitt.  
Mötte den här snyggingen på vägen hem


Lite jobb finns det alltid tid för

Eftersom jag var i Susanns hemtrakter passade vi på att ta en glass
i ett kapell och prata vandring och hundraser. 

Taggad och uttråkad bestämde jag mig för att åka upp till Grövelsjön när jag ändå var så nära. Inhandlade lite proviant och sen körde vi!
Vandringshunden

Svalka på fjället


På vägen hem passerade jag min laddstation


På fredagskvällen skulle jag ha käkat langos hos Sandra men de råkade ut för en ekorrefadäs och lämnade stugan redan under fredag kväll. Jag fick åka in till Mora och köpa mig lite käk istället, och göra det bästa av kvällen. 

Sedan var det dags för spårcup på lördagen. Den var uppdelad på två tillfällen under samma dag istället för både lördag och söndagen. Morgonens spår var ett vanligt öppenklass, fast där vi skulle testa passivitet vid skott innan vi körde igång. Det hade öst ner regn hela natten med åska och domarna hade varit blöta in i underkläderna när de la spåren.. Sirap skötte passiviteten exemplariskt och rörde inte en tass. Sen däremot var det väl lite av en katastrof, hon kom inte alls igång. Vi kom inte ur rutan och hon slutade leta, la sig och rullade och var inte så fokuserad så efter säkert 20 minuter bröt jag. Vet inte om det var regnet, brist på rutin, trötthet generellt och att hon inte är van att spåra älg. Kan vara vilket av det eller en härlig mix, oavsett blev det för svårt. 
På eftermiddagen fick vi den här uppgiften. Då hade de under dagen dragit spåren över de gamla spåren vi hade under morgonen. Sirap hittade ett spår och jobbade på, men vi hittade ingen klöv och hon hade inget direkt tryck heller. Vi fick hjälp av domaren att hitta till klöven åtminstone, men jag räknade inte med någon topp-placering på den där cupen ;) Bestämde mig för att åka hem till min dejt redan på kvällen, istället för att stanna i en stuga över natten, så jag och Sirap packade ihop oss i bilen på en gång, efter vi sagt hej då till de medtävlande. 

Kom fram sen kväll, hade sagt att det enda jag ville var iaf att få låna duschen när jag kom fram, och där stod levande ljus tända inne på badet - herregud! Sen blev det en mysig söndag där vi kunde avsluta den första lilla semestern alldeles lugnt och skönt. 

Inga kommentarer: