tisdag 23 november 2021

Vild av vilt

Jag är verkligen taggad av att klara av ett nybörjarprov i vår och tänker inte gå i ide hela vintern för att få en chock rätt som det är när proven drar igång och sen känna att jag inte är förberedd tillräckligt. Åtminstone inte på viltfronten nu när jag har två fulla frysar hemma! Så i helgen tinades det upp lite vilt igen och jag drog till skogs. Sirap blev så fly förbannad när jag gick iväg med viltlådan utan att ta med henne och vrålade i bilen (trodde det var någon form av konkurrens, men tydligen inte då vi var ensamma). Jag tänkte att hon kommer ju knappast vara lugn och sansad och kunna prestera bra efter en sån uppladdning så jag tog vägen genom inhägnaden på klubben. 
Mycket ben, lite hjärna.
Började med några avlämningar/kast med fjädrade dummies innan vi gick fot upp till skogen. Hon hade lite svårt att hålla ihop och precis innan vi var framme drog hon iväg men jag "fick stopp" på henne. Vet inte om det var mitt djungelvrål över nejden som gjorde att hon kom tillbaka, men hon fick åtminstone inget vilt i munnen innan. Intressant vad jakten gör med en så i övrigt följsam och mjuk tjej.. 

I vilket fall, vi gick ut och körde söket, och alla vilt kom in utan strul förutom kaninen. Den kom in men släpptes någon meter ifrån mig, så jag la ut den några gånger och belönade upp det. Noterade att fler kaniner ska med. Vi har tränat några fler pass och varje gång är det just kaninen och/eller nytt vilt hon lägger ner, men hon tar upp det när jag ber om det (iaf fåglar) och lämnar i handen. Eftersom hon vet att det ligger mer ute har hon ganska bråttom ut igen och jag behöver ibland inte ens belöna henne med gotte utan hon ser belöning nog som att få springa ut igen. I morse hade vi med en and och en kanin och hon fick kast. Avslutade väldigt fint och hon fick bära kaninen hem, vilket gick bra (och inga grannar såg det). Tänker att det är så här vi får nöta på, lite men ofta. Och ser man till vart vi var för ett halvår sen så har vi ändå kommit väldigt långt på få pass, även om det kan kännas otroligt uppgivet när man står mitt i det och bara vill lägga ner B-provsträningen.  

Trött söt mun som är för fin för päls?

 

Inga kommentarer: