fredag 12 november 2021

Sjukstuga och planer som smids

Den här veckan har väl inte varit jätterolig då jag i onsdags däckade hela min lediga dag (slöseri med tid!) och sedan dess har jag gått mellan jobbdatorn och sängen typ. Nu har det ordnat upp sig och jag har nog passerat puckeln, för nu snorar jag bara, ett säkert täcken på att viruset är klart i min kropp (peppar peppar och allt det där). Som tur är så sammanföll det med en ny modul i min draghundsutbildning så jag har inte behövt känna mig stressad över att jag måste ut och springa åtminstone, utan den träningen kan jag skjuta upp beroende på vad jag ska göra (måste läsa in mig på massor av material först). 
Även om du är sjuk har JAG energi. Ta mig!
Innan jag blev dålig hann vi med en privatträning hos Åsa på Hällby Hund i agility. Vi har så att säga en hel del att lära och då gäller det främst matten som har extremt dålig koordination! Men vi fick med oss en del övningar i handling och hoppteknik, så på söndag ska jag testa mina kunskaper på egen hand. I vilket fall är det superkul (troligtvis för att Sirap älskar det också) och jag har planerat för min första officiella start. Jag planerar för att starta i februari i Fagersta KKs hall, de har några inoff tävlingar innan dess som jag borde kunna åka på, så får Sirap vara i miljön innan vi åker dit. Det känns som lagom långt bort i tid för att vi ändå ska kunna bli lite bättre och ha förutsättningar för att göra ett lopp utan fel. Däremot ska vi givetvis starta i vårt tunnelrace den 26 december, en inoff skojtävling som vi verkligen är laddade för. 

Om någon vecka ska jag till Jens och upptäckte att det finns en hundhall på vägen dit som har färdig agilitybana, så den tänkte jag boka på vägen dit och köra ett varv. Denna bana hade de uppe här om dagen och jag hamnade i chock. Det kan väl inte vara meningen att man ska klara av så här långa banor?!? 


Vårt härliga Kungsör, från vår löprunda
När det gäller dragträningen går det framåt. Sirap ville inte alls dra till en början (ville inte ens ha sele på sig), men jag tror vi kommit förbi en puckel där. Nu har det tyvärr blivit ofrivillig vila en vecka då, men jag planerar ändå att komma igång igen så fort jag känner mig kry, för vi har ju bokat en resa till Åre i februari då vi även tänkte prova dra lite på längdskidorna. Sen är vi ju inte heller klara med utbildningen, där vi nu ska skapa ett längre träningsschema. Men denna vecka är det bara Sirap som fått sig styrketräning. 

När jag har legat hemma på sofflocket har jag tittat på svtplay och serien Mitt vildmarksäventyr och blivit sååå sugen på att komma ut och vandra igen. Vi har ju planerat in en vandring längs rallarvegen i sommar, men jag har blivit sugen på att verkligen bara ge mig ut länge. Bläddrade i en bok jag fick för några år sedan med Norges värsta turer och jag blev bra sugen på denna. 

Jag menar inte att jag ska göra den i sommar, men någon gång vill jag verkligen bara ge mig av och gå i veckor. Kanske nästa år, eller året efter det? Tänk att ta tåget till Oslo och sen bara kliva rakt ut och vandra till Bergen, rakt över Hardangervidda? Det måste göras, även om det innebär ett jäkla släpande på hundmat. Det blir ju åtminstone lättare längs vägen ;-) 

 

Inga kommentarer: