torsdag 4 november 2021

Premiär i agilityvärlden!

Inte nog med att vi gick ett spår i helgen, det blev också premiär på agilityplan! Förvisso ett blåbärslopp, men ändå. Tänker att det är lika bra att träna på att bli diskad, för det verkar vara livet som tävlande inom den grenen ;-) 

Det var på Väsby BK, två starter i blåbärsklass, dvs bara hopp och tunnlar. 

På första loppet diskar hon sig när hon springer första gången in i tunneln. Jag visste att det skulle bli en utmaning, men nu när jag ser på filmen ser jag dessutom att hon tittar på mig men ändå väljer att springa vidare! Jäkla loppa! Sen blev hon lite rädd för hon som skrev under sitt paraply, men det är väl såna livserfarenheter man behöver göra som liten unghund. Det som inte kom med på filmen var att hon dessutom var på väg upp på A-hindret när hon var klar, TUR att det stod grejer för, annars vet jag inte vad som hade hänt! 


På lopp två rev hon tyvärr första hindret vilket gjorde henne tveksam inför nästa och då hoppade den åt fel håll. I övrigt är jag supernöjd med vårt samarbete. Mitt mål för banan var att hon skulle veta att jag var på hennes vänstra sida när hon var inne i tunneln (första), då det var många hundar som inte visste att föraren flyttat sig dit och därför vände ut åt fel håll. Det lyckades vi med! 

Nästa vecka ska vi åka på privatträning och vi ska fokusera främst på hoppteknik. Det var något jag tänkt redan innan vi rev detta första hinder, så det blev bara en bekräftelse på vad jag trott. På lördag kväll ska hussen få följa med när vi tränar i hallen, ska se om han blir lika såld på det som jag. Då kanske det finns fog för en till hund ;-) 

Tänk, jag som alltid sagt att jag gör det mesta förutom agility i hundsport, men nu kör jag tydligen även det - och superkul är det! Planerar för vår första officiella start i februari, men innan dess blir det förhoppningsvis en del inofficiella lopp :) 

Inga kommentarer: