tisdag 22 juni 2021

Första semestern 2021

I fredags tog jag och hussen en semesterdag för att inviga vår husvagn för säsongen. Det blev en tur till Skövde och Billingen, där husse kunde cykla och jag och Sirap kanske vandra. 
Först vattna alla blommor och plantor ordentligt, en varm helg väntade.
Ser inte mina egenodlade Petunior lite väl blommiga ut?!

Jag vet inte om vi hade tur eller otur med vädret men det var över 30 grader. Svetten rann innan vi ens hann få upp markisen, fort som attan upp med silvershade-duken för lite skugga till oss och vagnen! Jag tror att ledigheten var välbehövd för min del, jag somnade på vägen ner och låg däckad hela eftermiddagen, medans hussen provade cykelspåren. 
Svalka under vagnen för Sirap

Dyra cyklar får bo i husvagnen.. 

Medan husse cyklade låg vi och slappade med Kong

Du och jag matte 💓

På kvällen promenerade vi ner till en liten sjö där jag och Sirap simmade lite tillsammans medans husse vaktade kläderna. Sirap har fått börja om med badningen i år, hon hade liksom glömt bort när säsongen startade att hon faktiskt kunde simma. Jag har dessutom tagit det väldigt lugnt och inte kastat något åt henne än, tycker hon kan bli lite väl het när andra hundar badar/busar ändå. Hon är i vilket fall väldigt behaglig att simma med, inget klättrande utan vänder framför mig och håller sig fint vid sidan. 

På lördagen blev det jättetidig uppgång för att hinna motionera något innan värmen blev för intensiv. De hade en vandringsled men den delen vi gick för att bada var på asfalt så jag tog ett motionsspår i tuff terräng (enligt beskrivningen). Hussen cyklade motsatt riktning och man kan väl säga att beskrivningen stämde. 

En av dalarna man skulle ner och upp ur. Fick lite Norgekänsla 
(med betoning på lite)

Varje vattendrag fick användas för svalka

Nästan tillbaka i startområdet träffade vi ett rådjur 

Efter drygt 1 km lång uppförsbacke fick vi åtminstone full utsikt. 

Efter turen blev det dusch, vila och lunch innan vi åkte bilen (med AC, hallelulja) till Hjo för att äta glass. En jättemysig stad och prisvärd glass, men herregud vad mycket trafik det var överallt. Trafiken var bara avstängd på nätterna, men personligen förstår jag inte vitsen med att det ska komma en bil farandes mitt på ett torg. Det var också extremt mycket folk och pandemin är tydligen över nu.. 

Hussen som cyklat vättern några gånger var glad över att få se miljön i ett mer avslappnat mode. Jag och Sirap badade i hamnen, medans hussen skämdes över våra påhitt. Sen tog vi en promenad, hamnade lite vilse och var överlyckliga (men dyngsvettiga) över att hitta bilen (AC) igen. 
På gatorna i Hjo
När vi kom tillbaka till campingen öppnade sig himlen, kort och intensivt och vi fick en anledning till att bara sitta där som fån och glo och vila ut. Sånt man gör på husvagnssemester alltså! 
På kvällen tog jag årets premiärtur på min cykel. Hade egentligen velat avstå, men då hussen svor något enormt när han stoppade in min cykel i vagnen vågade jag inte hoppa den turen. Och bra var väl ändå det, för när man väl är i sadeln är det ju bara härligt! Lagom blött ute efter regnet och jag tog det andra milspåret, det lite flackare än det vi gick på morgonen. Avslutade med slangbellan, ett 500 meter lite tekniskt spår. Efter duschen hade det anlänt ganska många gäster till campingen, och den lugna kvällen dagen innan var ett minne blott. Dessutom var det svinvarmt, kroppen jobbade och Sirap bökade upp och ner och var allmänt missnöjd. Förutom det så delar jag och hussen och hunden på lika mycket plats som en av oss har i normala fall, så ja, det var väl lite googlande på nya vagnar morgonen därpå.. Eftersom Sirap dessutom var så aktiv under natten var hon tom i magen på morgonen och jag fick springa ut i bara täcket och kräkas med henne. Fantastiskt.

Den här morgonen tog vi bara en kortare promenad runt en sjö, med gott om tillfällen att svalka oss. Sedan var det bara vila och packa ihop vagnen, vilket blev allt annat än en vila pga den oerhörda hettan. Något så enkelt som att dra igen en dragkedja kan verkligen pressa musten ur en. Väl i bilen gick resan hem smärtfritt och förutom lite lite mer lust på en något större sovplats i vagnen är vi ändå taggade för nästa semester :-) 


 

Inga kommentarer: