måndag 21 juni 2021

Sökstjärnan!

Nu är det inte många veckor kvar på vår sök-kurs på klubben. På torsdag tränar vi själva och veckan efter är det avslutning med "tävling". Det ska bli jättekul att testa mina nerver i det sammanhanget! Vi hade ett tävlingslikt upplägg förra torsdagen och förutom att Sirap blev lite mer kvar hos figgen då de inte hade filten över sig så var hon alldeles strålande! 
Väntar på vår tur, utan någon aning om var figgarna finns. 
Jag värmde upp med att träna fot ut mot skogen från stigen, alltså att hålla i sig och jag såg att hon laddade upp för att springa ut, trots att det inte fanns någon vittring ut. Då vet jag att våra ritualer ändå sitter, jag blev lyrisk! När det var vår tur ställde jag upp, riktade henne lite lite utåt från rutan och hon sprang raka vägen ut, vinklade in på slutet och tog figgen! Var som sagt kvar där en liten stund (tror även figgen hade nykokt kyckling i fickan som nog var lite väl frestande), men sen kom hon tillbaka. Vi gick ut samlat och hämtade henne (det momentet tycker jag dock inte hon har sån jättetydlig förståelse för än), hon la sig framför figgen och vilade/fikade lite. 

Nästa skick gjorde jag ett misstag då jag inte skickade henne rakt ut bakom förra skicket utan gick in en liten bit på stigen. Lite orutin, samt att jag noterade att hon hade lite vind i nosen och gärna ville dit, då ville jag inte skicka rakt åt ett annat håll. Dessutom klev jag av stigen och det får man tydligen inte göra.. Men hon sprang hyfsat rakt på och även här hängde hon en extra stund innan hon vände och kom tillbaka. Påviset var likadant, inte fullt drag ut men väl på plats la hon sig framför figgen, vilket är exemplariskt då det inte ska ske någon våldtäkt av stackars vilsen person i skogen.  

Min tur som figge, ganska mysigt ändå!
Avslutningen blir bara på själva söket, lydnaden kommer vi ha en inoff tävling vid ett annat tillfälle, så det slipper vi hårdträna inför just nu. Ska bli tråkigt med sommaruppehåll, men samtidigt skönt att vila lite, tycker vi tränar så himla mycket just nu av massa olika grenar. Kul, men tidskrävande, tom hussen har börjat undra när vi ska ses.. 

 

Inga kommentarer: