torsdag 2 november 2017

Domaruppdrag på Bro-Håbo 22 oktober 2017

Det var någon helg sedan men det har inte funnits tillfälle att rapportera om tävlingen jag dömde i FKL i Bro Håbo, men nu kommer det. Inga större konstigheter, men en ganska lång bana och dessutom med långsamt tempo genom många skyltar. Inte min stil, men ibland får man gå utanför sin box. Det tog poäng från flera ekipage var första skylten, där många hundar nosade på nummerploppen (jag tror att det är för att förarna pekar ner på den när de visar att hunden ska gå runt), många som missar det första sittet i andra momentet, en del bristande samarbete på sitt helt om, och flera som inte klarar 123 framåt och då främst ställandet. 
Men vi fick se väldigt många himla duktiga ekipage också. Två stycken delade på förstaplatsen med hundra poäng, en bc och aussie, som båda tävlat i elitklass i lydnad. Tre stycken på delad tredjeplats med 99 poäng, två aussis och en riesen. 78% av de 48 startande fick kvalificerande resultat. Det var tio fler än grannbanan, men tydligen var det mååååånga hundar som föll för frestelsen där, och ja, så brukar det vara i FKL. 

Tanken var att jag inte skulle döma mer innan vårt lusserally, men då jag tog bort vår egen start i Fagersta frågade Marketta om jag kunde tänka mig att döma där istället, så de slapp lotta bort hälften. Så nu har jag knåpat ihop en riktig luring (eller?) som jag ska ut och prova när solen gått upp. 

2 kommentarer:

Erika sa...

Riesenschnauzern måste vara en av damerna i vårt bästisgäng. Matte tävlade med icke mindre än tre av sina tanter :-) !

Linn sa...

Javisst, imponerande gäng det där!!