söndag 30 november 2014

Inlärning av vittring - start

Äh, jag kan inte vänta längre! Påbörjade inlärningen av vittringen idag (det med, lediga dagar är inte något jag tar med ro) och till min hjälp tänkte jag använda mina specialsöksfärdigheter (eller rättare sagt: Nässlas färdigheter). 

Jag använder min lilla plattform och började med att ha en burk innehållande en tandpetare som jag hållit i. (Jag orkar inte såga bitar idag och tänker att det är ju trä med min vittring hon ska hitta så därför går det bra med tandpetare. Lite mindre än vad hon ska kunna men det innebär också att det kommer bli plättlätt när det sitter vittring på stora pinnar) Vi kör en omgång med detta bara för att presentera lukten för henne och det är inga problem. 

Går över till att lägga in pinnar utan min vittring på dem. Här är det inte helt lätt för Nässla för att jag tar ju i alla burkar (för det måste finnas någon rim och reson i hur mycket handskar och trams jag kan hålla på med) så min vittring finns i alla burkar, träpinnar finns i alla burkar, men en burk har då alltså en (mycket liten) pinne med min vittring. Jag tycker det är okej att göra så, då lär hon sig svårt, men man ska ha det i medvetandet när man gör det svårare för hunden. 


Här är en liten film från dagens start och jag har gott mod inför fortsättningen. Trots att det är svårt för henne tycks hon ha bra förståelse för vad hon ska göra. Jag tar i alla burkar i samband med att jag flyttar rätt burk, så det inte bara är den burken som har färsk vittring av mig. Perfekt moment att lära in så här i vinter!

Inga kommentarer: