måndag 22 november 2010

På begäran

Här kommer filmen på vad vi skulle lära oss till nästa vecka i freestylekursen. Det är lite si och så med signalkontrollen, men va fasiken, vi har ju roligt iallafall! I momentet mellan känner jag hur svansen viftar på Nässla :)

Hur jag har lärt in det då..
Slalom har jag shapat in för ett tag sedan. Det viktigaste med det här momentet är att börja med rätt ben, dvs benet på motsatt sida om hunden (har du hunden på höger, börja med vänster). Man kan givetvis köra med luring också, det syns ju inte på det sättet när man tränar freestyle som vanlig lydnad eftersom det faktiskt är snyggare när händerna rör på sig.

Fot och work har jag inte tränat, det är en sådan sak som kommer rätt naturligt på promenader och i den andra träningen.
Mellan började vi med på kursen. Då belönade jag blick upp mot mig när vi stod stil. Ett halvt kliv framåt, belöna osv så länge hon behöll kontakten. Att backa har bara kommit naturligt för henne, och det är den hon gillar så mycket att göra. Ibland har man tur.

Eftersom jag lyfter fram benet i slalomet var det lätt att göra snurra runt benet, sen belönar jag helt enkelt mer och mer runt benet igen. Detta är dock det vi tränat minst på, vilket syns på filmen.

Åttan är ju också bara en naturlig del av slalomet. Jag väljer att alltid låta henne gå in framifrån, för att undvika förvirring.

Runt mig använda jag först luring, belönade ofta hela vägen runt. Sedan tog jag bort den och "shapade" in henne åt sidan med externbelöning, men det gick inte så bra, för stort fokus bort då. Så jag återgick till att använda handen lite, får se hur jag väljer att göra, om jag ska försöka jobba bort den och istället ha bara röstkommando (röst är inte alltid en fördel på freestyle, det kommer ju vara hög musik på så det gäller att hunden hör mig).

Snurra har jag shapat in tidigare, en blick åt sidan, belöning längre bort åt samma håll osv. Spinn hade jag tänkt strunta i för enkelhetens skulle, men det gick de inte med på hos kursen så det var bara att lära in =D Eftersom vi var på kurs ute i snön gjorde vi det enklast för oss genom att lära in med luring. Det gick förvånandsvärt bra och vi börjar jobba handen nu, samtidigt som vi lägger till det när vi går. Även om det är lite trångt hemma så får vi till det lite grann, men vi tränar det desto oftare på promenaden.

Sist men inte minst har vi backa. Det shapade jag in när hon var liten, men har inte gjort något mer med det. Hon tar dock till det snabbt när det är något hon vill ha men inte får, så det var rätt snabbt fixat. Använda mig själv för att få upp fart och längd bort genom att gå framför henne.

Jag känner mig i fas med läxan ;)

2 kommentarer:

Carolin sa...

Ni kommer bli dansstjärnor =)

Jessica Sota Gnista sa...

Vad skoj med Freestyle kurs och vad duktiga ni är! Ska bli spännande att se ert färdiga program för det lägger du väl oxå ut här!