måndag 29 november 2010

Freestyle gång 2

Nu är hemtentan klar så nu har jag tid för lite mer ingående uppdatering.
Vi hade en vikarie (eller han brukar vara med, men med tanke på hans koll antar jag att det är den andra instruktören som "bestämmer") och det blev liiiiiite smårörigt på vilka övningar som gällde som läxa. Men med lite uteslutningsmetod kommer jag träna på detta iallafall:
  • En lång kombination som ska visas upp vid nästa tillfälle: fot med två spinn, gå över till work och gör två snurr, slalom framlänges fyra steg, vänd om och låt hunden gå slalom när jag backar. (Kommer att gå fint, bara vi tränar lite mer på baklängesslalom)
  • Givetvis är backandet med slalom inblandat. Alltså jag backar, hunden går slalom på mig. (Vi jobbar på, inga större problem).
  • Frontposition - hunden står nos mot näsa mot mig oavsett vilken riktning jag går. (Här har vi problem. Hon vill inte vara stilla en längre stund utan provar rätt snart att snurra eller vad som helst.. vi kämpar med att kunna gå i sidled.)
  • Hopp över ben (går bättre än jag trodde men nu missar hon när hon ska gå slalom och hoppar över benet istället)
  • Hoppa upp och stödja mot mig, typ köa. (Big problems, den här tänker jag avvakta med tills nästa gång, hon riskerar bara att skalla mig).
  • Jag ska snurra samtidigt som hon spinner/snurrar. (Förutom lite smärta i min höft och dålig koordination hos mig går det finfint)
  • Backa åttan (extraövning för oss, hon backar ju hej vilt så instruktören tyckte vi skulle prova).
  • Backa/springa in i mellanposition (No problems)
  • Kombination av flera moment: snurr-ligg-snurr, senare på avstånd. (Inga problem förutom på signalerna. Snurrar/spinner lite hej vilt).
  • Mellan där vi står still men rör oss runt vår egen axel = bakdelskontroll. (Den här hoppar jag över pga min höft jag har ont i).

Ja, de är inte nådiga inte.. Men det mesta rullar på för våran del, vi tränar när vi är ute och går, Nässla fullkomligt älskar det! Hon går bredvid och "tigger" en hel promenad, inte för att få godis men för att få göra trixen. Härligt!

1 kommentar:

Helena o Vilja sa...

Åh va ni är duktiga och flitiga med er träning!! Härligt! Kram