tisdag 5 maj 2009

Träning med sökbanan

Jag ska beskriva lite om den här sökbanan som jag byggt till mitt och Nässlas specialsök.

Den består av förutom det oerhört vackra snickeriet också 5 kryddburkar som är kokade och diskade. Kryddburkarna är av samma sort och innehöll samma krydda för att inte hunden ska göra skillnad på den lukten. Burkarna sitter i hyllan på ett sätt som gör att hon inte kan välta dem om hon nuddar (okej det går, men så vild får hon inte vara när vi tränar).

I en av dessa burkar lägger jag en sak som hon ska lära känna igen på lukten, i detta fall så arbetar vi med Te, själva bladen. I avancerade sök kan man ju använda droger, mögel, utandningslukt från en med lågt blodsocker (det är det jag ska jobba med sen) mm.. beroende på vad man vill och har nytta av att lära hunden. Men nu ska vi jobba med att få igång henne så hon förstår vad vi gör och då tar vi en så pass neutral lukt som te.
I alla burkar har jag även lagt i bomull, så det är samma sak i alla. Tar jag i en burk är det viktigt att jag tar i alla burkar så alla luktar likadant. Om jag skulle bara ta i den burk som te´t finns i så kan det ju lika gärna bli att hon går på min vittring.

Jag har filmat lite våran träning idag, det är vårat andra pass sen jag byggde den. Inte lätt att placera kameran på rätt plats som ni får se här :P

När hon väl kunde jobba såg det ut så här:

Nu belönar jag bort från lukten, vilket egentligen inte är optimalt. Det bästa är att hunden äter vid sin lukt, men för att jag ska ha någon chans att möblera om bland burkarna (så hon inte går på synintryck istället) så måste jag kasta bort godiset.

2 kommentarer:

Matte sa...

Det var intressant, vad ska hon ha för beteende sedan när hon känner av lågt blodsocker?

Linn sa...

Nu tror jag inte att jag kommer att träna just sockerfall på just Nässla, men på de hundar som ska lära sig så kommer de att ha en markering för lågt socker och en för högt. Vilka markeringar vet jag dock inte, det kan ju variera från hund till hund och ägare, vad som är lämpligt. Vissa hundar kan ju skälla, andra ta en bricka i munnen, eller också hämta dextrosol mm..