onsdag 20 april 2022

Officiell agility på Örebro BK

I går var det kvällstävling på Örebro Brukshundklubb (eller tekniskt sett på en ridanläggning utanför stan) med dubbla starter i Agility klass I. Vi har ju inte tränat specifikt för agility (vi kör helst hoppklass, som inte har kontaktfältshindren) men det är alltid bra att få träna på att springa bana i skarpt läge. 

Först ut en bana med fler ställen där det fanns risk för hunden att springa fel, bland annat tog en del hundar tunneln bredvid balansbommen vid starten och en del tog hindret framför slalomet istället för att springa in i slalomet. Sirap tog fel hinder på ett annat ställe vilket diskade oss, men mentalt klev jag ut ur min handlingsroll redan efter balansen då hon studsade ner och jag blev lite paff. Det ser ganska flytigt ut, men jag var helt borta på vad jag skulle göra. Dessutom hoppade hon från vippen, vilket i stunden kändes som jordens hopp, sen på filmen ser jag att det inte är så högt ändå. Mest nöjd över att hon tog slalomet trots att jag stod mitt i vägen. 


Bana två kändes ännu svårare med flera 90 graders svängar efter varandra och sedan inte en rak ansats till balansen där det dessutom låg en tunnel bredvid. Här blev mitt fokus att sakta ner henne på kontaktfältshindrena (lyckades vi med, även om hon trots att hon stannade hoppade över själva kontaktfältet..) och att bara klara av starten för den var lurig. Väl igång blev starten ännu mer lurig eftersom Sirap tjuvstartade så det stod härliga till! Men vi fick till det ändå och tyvärr missade hon slalomet (skulle kolla nummerskylten) och sedan var det där med att hoppa över KF. Så 10- och en fjärdeplacering, ändå inte fy skam!


Nu är nästa lopp i Västerås 8 maj, då är det både hopp och agility, men det känns alldeles för långt bort! Jag vill tävla nu!

Inga kommentarer: