onsdag 13 april 2022

Domaruppdrag på Kungsörs BHK 2022-04-12

I går kväll var det dags för en kvällstävling i hallen (väldigt skönt att vara inne efter helgens utomhusbedömning) och jag tänkte vår tilltänkta domare skulle få starta så jag tog över domaruppdraget istället. Det var rekord på antal egna ekipage från klubben, plus att Sandra var på besök och sålde av sina hundgrejer så det var en härlig samling av känt folk. Tävlingen flöt på bra och kvällstävlingar är bra sköna att arrangera. 

Då nybörjarklass kan ha alla tänkbara händelser hade jag valt att bygga en ganska snabb och kort bana, så vi inte skulle behöva döma till sen kväll. Det flöt på väldigt bra och inte en enda disk blev det (även om risken var stor vid flera tillfällen då många gick vilse mellan skylt 5 och 6 av någon anledning). 

Av 31 startande fick 25 st kvalificerande resultat (80%) och vann gjorde två stycken som hade sin premiär i sporten med varsin 100-poängsrunda! Den ena (en BC) är ett rutinerat tävlingsekipage, men den andra (en aussie) gick sin nybörjarkurs på klubben nyligen och har aldrig tävlat. Imponerande! Trea blev en tollare på 98 poäng. 

Mitt nästa domaruppdrag blir på Eskilstuna BK 1:a maj. Dagen innan arrangerar klubben inofficiella tävlingar för att examinera en domare, men då ska jag och Sirap iväg och göra ett BPH. Det blir spännande! 

Inga kommentarer: