tisdag 7 december 2021

På besök på Tomteland

I helgen blev det en liten semester (?) för mig, Pirran, mamma och Melvin (Pirran är Siraps nya smeknamn - Siri-piri - Pirran). Vi tog bilen och styrde upp till Mora för ett besök på Tomteland, där även hundar är välkomna. Blev dock inte så mycket bilder pga alldeles för kallt för att ta upp mobilen. 
Vi hyrde stuga på Mora Park och jag misstänker mer och mer att min hund har ett stycke bordercollie gen i sig. Nu blev hon nämligen rädd för golvet i stugan (när vi var på Gotland blev hon rädd för taklampan!) och att det var halt när hon skulle hoppa upp och ner från sängen. Alltså ingen fara när hon rörde sig normalt på golvet, men när hon skulle upp i sängen blev det panik, och sen låg hon spänd hela första natten och kunde inte sova pga någon gång skulle hon behöva hoppa ner. Mitt i natten hoppade hon ner och då väckte hon så klart 8-åringen som är milt sagt nervöst lagd när det kommer till nätter.. Och han väckte så klart mamma då.. Så ja, vila blev det ju knappast.. 
Bästisar!
Natt två var Sirap dock så trött att hon kunde sova natten igenom på sängen, även om hon började pipa när hon skulle hoppa ner på morgonen. Besöket på parken gick bra, där blev hon inte rädd för vare sig skådespelare eller hästar, däremot fick hon ju i sig det ena och det andra som barnen kastat omkring sig.  

På gågatan i Mora
Det var så klart inte bara elände att åka bort (men man uppskattar hemma mer och mer), och det var mysigt att få vara i lite mer snö än vi har här hemma och få lite julfeeling. Jag har dessutom fullsmockat varje helg så det är skönt att inte ha några måsten en hel helg. Nästa planerade tripp är troligtvis till Sundsvall i mellandagarna, då får jag väl hitta ett hotell med heltäckningsmatta.. Vad vi ska göra i Sundsvall? Hälsa på två mellanpudlar som enligt plan ska ha bebisar nästa år och se om vi klickar med uppfödarna =D Lite tidigt kanske, men jag känner mig själv och vet att om jag väntar tills Sirap blir fem så kommer det inte in någon till hund och utan hund vill jag inte vara en gång till om jag slipper.. 

 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan det vara Anna och Jessica som ni ska träffa? J känner jag lite, supertrevlig! / Erika

Linn sa...

Javisst är det dem vi ska träffa :D Verkar ha en trevlig inställning till vilka pudlar som ska avlas fram, som stämmer bra med min filosofi på hundar :)