torsdag 21 oktober 2021

Träningsgrupp på Fågelbro Gård

Jag ingår i flera träningsgrupper och blev nyligen inbjuden i ytterligare en som jag inte kunde tacka nej till. Detta är en grupp för bara klickerinriktade tränare inom retrieverträning som ses ett par gånger om året runt om i landet för gemensam träning och diskussion. Jag har träffat alla deltagare tidigare, men inte alla tillsammans så det var min premiär i gruppen i helgen. Det var på Fågelbro gård, en helt fantastisk plats att hänga på! Fina marker som ingår i hyran, där man även får skjuta, boende och helpension. De kommer tom ut med fikakorg under träningen på dagen, och på kvällen var det tvårätters, jättegoda måltider. Givetvis lunch och frukost också, så lyxigt att bara få ägna sig åt att träna utan en tanke på det praktiska. 
Välkomstpresent
Då de hade gäster till lördag morgon så fick vår helg bli lite förskjuten, vi började på lördag fm och avslutade efter måndag lunch. Hon som höll i denna träff är en van projektledare så hon hade staplat upp helgen i excel, vem tränar när och pauser för fika mm. Perfekt tycker jag, som annars kan ha svårt för att ta för mig och be andra hjälp mig. Nu fanns ju mina tider klara. 

På lördagen började vi alla med gemensam uppvärmning. Lite fotgående förbi varandra, passivitet, inkallningar mm. Så vi och hundarna skulle få landa lite tillsammans. Pass 2, där vi var ensamma ute körde jag på fotgående, som snart blev ett pass med fokus på att hon skulle följa mig i mina vändningar trots att det står kastare ute. Det som blev tydligt var att jag var otydlig (!) i mina kriterier. När följer hon med? Är hon med när jag bara vänder bort och hon följer med eller måste hon då stå rakt vid mitt ben eller måste hon tom titta rakt fram? Ja är det otydligt för mig blir jag ju inte särskilt bra på att belöna rätt saker heller.. Så den ska jag tänka på och träna på hemma genom att ställa upp exempelvis klockan och ställa mig mitt i och göra vändningar och gärna filma oss också. 

På söndagen hade vi vilthantering på schemat. Jag provade ju vilt med Sirap i veckan vid markeringar och då tog hon alla vilt vi testade. Förvisso inga större, men jag kände mig ändå rätt trygg med dagens upplägg, där vi skulle köra markeringar på första passet och sök på andra, båda med vilt. Markeringarna funkade bra, det var en enorm trut som hon inte tog på fältet, men när Petronella kastade den bakom en stor enbuske tog hon den när hon inte såg mig. Inga bra avlämningar men det går ju ändå att träna på. 

Håll truten!
Till pass två var Sirap med ute och tittade på alla de andra, hon skötte sig fint i passiviteten MEN laddade tydligen på rätt rejält, för när det var dags för hennes sök så sprang hon i en evighet. Sprang sprang och sprang. Långt bort. Varje gång jag skickade in henne i det lilla sökområdet så tog hon snart mark över hela kommunen.. Sen när hon väl hittade vilt var det de stora och då tog hon dem bara en bit, men var inte intresserad av att komma in med dem. Vi bökade lite men kom liksom ingenstans, så lät det vara, såg att hon var helt färdig. Däremot fick vi med oss många bra träningstips hem som jag tar tillvara på: Bryt kedjan med att hon släpper när hon ser mig, genom ping-pong övning, låt henne bära stora vilt på promenad (i skogen så klart), gör en vilthög, eller dummys med vilt, och när hon tar ett vilt/större vilt blir det party och även att göra "tack" från något som ligger vid fötterna. Det kan också vara bra att styrketräna käkar och hals med tunga och otympliga dummys så hon blir säkrare i sitt bärande.  

Det som ändå var uppenbart är att även om hon kan så är beteendet (greppa vilt spring till matte) så befäst, utan blir hon trött faller hon in i gamla beteenden. Dummies har jag knappt ens varit med om att hon inte kommer in med, och det får bli vår målbild, samma beteende på viltet som med dummys. 
Bra jobbat av fotografen som hann få med den lilla stund av apportering..


På måndagen var det dags för vårt sista pass innan lunchen och efter gårdagens bonanza i kohagen utan öron påkopplade bestämde jag mig för att vi skulle träna stopp och inkallning. Sirap går inte så långt ifrån mig ute spontant så jag har det lite svårt att träna båda momenten på avstånd och då blir det antingen "lydnad" vilket går utmärkt, eller jakt långt bort vilket såklart inte går alls.. Så en bra transport däremellan tänkte jag mig och nog fick jag med mig fina råd! 

Först och främst ska jag välja mitt kriterie, dvs vad vill jag ha? Kontakt? Stå? Sitt? Ligg? Jag kör på stå och fick börja med en argumentation om varför inte jag har sitt.. Jag tycker helt enkelt inte det tillför så mycket, och när jag tänker tillbaka på de andra stoppen under helgen så känns inte sitt som så givet ändå så jag håller mig till stå även om det är kontroversiellt (vill hon göra annat är det okej). 

Sedan ska jag tänka på vilka störningar hon utsätts för i jakten när jag vill få till ett stå: Fart, skott, lukt, vilt. Hur kan jag träna dessa enkelt? Allt hon ska kunna göra långt bort ska hon även kunna göra nära mig. För att få till stopp långt bort, låt någon annan belöna. Först nära mig, jag blåser stopp, figge belönar hos sig och rör sig samtidigt bort. När hund ätit upp, blås stopp och figge belönar och rör sig bort osv. Till slut har vi ett stort avstånd mellan oss. Sirap hade stor dragning till mig hela tiden, så jag inser att hon är en mjuk liten tjej som inte är så tuff, men med STOR jaktlust (för när jag jagar verkar vi inte behöva befinna oss på samma galax).
Sedan kan vi använda plattformar utomhus med ca 50 meter emellan, skicka henne mellan dessa och jag står på tvärsan och blåser stopp, med målbild hur hon sprang på fälten och "jagade", att kunna bryta där. Sedan komma ihåg att vi inte tränar på att vara i position utan att inta den. 
Tur med vädret hela helgen

Så även om vi inte glänste i vår uppvisning så kände jag ändå att det var optimalt, för vi har verkligen fått med oss massor av nya tankar hem som vi kan använda för att bli bättre. Jag är så nöjd med många delar av Siraps arbete och jag har verkligen förhoppning om att hon kommer kunna bli en bra provhund. Vi ska bara fokusera på rätt saker!

Inga kommentarer: