lördag 12 september 2020

Domaruppdrag på Surahammar BK 2020-09-12

I dag var det dags för första domaruppdraget på närmare ett halvår. Lite nervöst inför, men väl på plan kom rutinerna in direkt. Det var en klubb relativt nära (eller 10 minuter bort från jobbet, så även om det tar 40 minuter dit känns det som rutin) och en bra klass att börja med. Jag skulle döma samma klass två gånger, så planen var att få med alla typer av skyltar och moment åtminstone en gång. 

Bana A
Först ut var en lite längre bana, med både konmoment, långsamt tempo och 123 steg. Många tappade poäng på den sistnämnda, vilket är väldigt vanligt. En del hundar reagerade lite på oss i tältet och på funktionärerna runt omkring som var fullt inklädda i regnkläder, men ingen som behövde bryta pga det. 

Det blev en delad förstaplats med en flat och en aussie på 99 poäng. Av de 22 startande var det 14 stycken (63%) som fick kvalificerande poäng. Delad tredjeplats på 96 poäng var en lagotto och en dansk-svensk gårdshund. 

Nästa bana var både lite snabbare och enklare - för de hundar som inte gillar frestelsen. En bana som liknar mina fortsättningsbanor lite mer än den förra kanske, lite fram och tillbaka, inte så många stopp och gärna inga konmoment som inte har leksaker omkring sig. 

FKL B
Här var det 21 som startade och 15 stycken (71%) fick kvalificerande resultat. Vann gjorde en springer på full pott, dessutom löptik. Prispallen blev ganska full i den här rundan och på tvåan med 99 poäng var en dansk svensk-gårdshund (samma som i första klassen, vars matte tänkt stryka dem från tävlingen i morse när hon såg vädret) och på delad tredjeplats var det en lagotto, portugisisk vattenhund och en aussie. 

Jag har tackat nej till ganska många uppdrag i september. Dels för att jag hade tänkt vi skulle hitta på mer tillsammans i husvagnen men även för att jag inte tycker det känns helt bra att resa land och rike rund för att döma när vi faktiskt fortfarande har en pandemi. Nästa uppdrag blir klubbens egna KM, där jag får hitta på lite bus. Officiellt blir det Skultuna, två dagar i rad och veckan därefter Gagnef-Floda, även det i två dagar så dit tar jag husvagnen och Sirap med mig. 



Inga kommentarer: