söndag 13 september 2020

Att träna ett energiknippe

Jag har bestämt mig för att satsa just nu på brukset och på jakten. Troligtvis avtar jag träningen på jakten i vinter (beroende på väder) för att istället träna mer lydnad/rally. Jag har iaf många träningstillfällen inomhus i hallen, och känner jag mig själv kommer jag inte orka harva brukslydnaden enbart vecka efter vecka. I vilket fall, tillbaka till brukset, då det är den lydnaden jag fokuserar på just nu. Vi tränar i vår grupp en dag i veckan och får med de flesta momenten, men ett som jag behöver fokusera mer på själv är platsliggande. Vi behöver träna på allt i det momentet, men jag tänkte börja med att få en bra position som gör att hon inte kan lägga sig på sniskan och ligga och vagga fram och tillbaka. Dels poängmässigt, men även för att hindra att hon hamnar snett i hela positionen och kan glo på de andra hundarna. 

Så jag började shejpa fram momentet och ja, det är ju inte lätt med en hund som tycker det är sååå kul att träna.. 


Fördelen är att hon ändå snabbt svarar på vad som är rätt och försöker hålla sig och man ser så tydligt på henne när hon knäckt koden då svansen istället börjar vifta som bara den - så söt liten brukshund! 

På sista bruksträningen tränade vi sök med sökrulle och fick dessutom äran att göra en påvisning för att visa de andra hur det skulle se ut. Det var ju inte så att vi hade någon som helst erfarenhet inom området innan men Sirap sa att hon kunde göra det ändå och med tanke på att man fick godis där ute kan hon nog tänka sig att göra det igen. 

Inga kommentarer: