torsdag 5 mars 2020

Inomhusträning

Vi lever ju lite av ett lyxliv så här års som har tillgång till en enorm inomhushall och fina träningskompisar. Vårt fokus har mest varit att träna bland andra, men givetvis kommer det in lite inslag av moment från rallyn så vi också tränar på någonting. Ännu mer tur att jag har en träningskompis som filmar oss (utan att vi bett om det eller vet om det) och skickar till mig efteråt. Så jag tänkte bjussa på ett litet klipp, där vi tränar fotgående - språng. 

Bortse från min otroligt fula tofs och fokusera på den strålande valpen! 



Jag har valt att parkera henne ganska långt bak i fotposition (för de har en tendens att dras framåt ändå) och då får man ju automatiskt (hoppas jag) mindre problem med plogande. Nu hamnar hon efter lite grann när jag börjar gå, men det har nog snarare med energinivå att göra än att hon håller sig där. jag väljer att belöna henne på andra sidan fast bakvägen (mitt kommando för att hoppa bakom ryggen och ta belöningen är "TA!") för att ytterligare förstärka att hon ska ha dragning bakåt. Jag har faktiskt inte använt mig av pall för att lära in fotposition, tyckte inte alltid det var smidigt med Nässla, hon jobbad för mycket med bakdelen, snarare än fokus på frampartiet. Vi får se vilka problem detta beslut leder till istället ;) 

I vilket fall, en mycket rolig hund att jobba med och det är ju svårt att tro att hon inte ens är fem månader på filmen, i en hundarena med ett gäng andra hundar och människor. Jag bara väntar på alla bakslag 😝

2 kommentarer:

Erika sa...

Spännande med ditt FF-tänk! Ska följa detta med intresse! Jag har gjort tvärtom med Majken, mer pall än de andra då i alla fall Bojan har haft svårt med bakdelskontroll :-D .

Linn sa...

Ja det känns ju som varje metod får sina för- och nackdelar. Kan tänka mig att köra lite kloss sen för att lära henne själva bakdelskontrollen, men kanske inte som att det är grunden i fotgåendet. Svårt att förklara, men Nässla var så fokuserad på baken att det tog en kvart att backa in på rätt ställe typ ;)