lördag 1 februari 2020

Tv-tips från grannlandet

Eftersom norrmännen är superba på att sända naturprogram med deras underbara miljö är jag ofta inne på NRKs app (deras motsvarighet till svt) och letar program att titta på. När jag hittade ett omplaceringsprogram om hundar av Maren (som jag för övrigt skrivit ett inlägg om här, Maren alltså, inte programmet) blev jag så besviken över att det inte gick att titta på utanför Norge. Men sen i julas när jag surfade lite där hittade jag ett nytt program med henne, fra bölle til bestevenn och det funkade även här i Sverige.
Helt klart programmets charmigaste deltagare!
Programmet handlar om ett gäng problemhundar som ska få hjälp av Maren. Det är ganska vanliga och "mindre" problem, där Maren först gör hembesök, de får komma till hennes gård (allihop på en gång) och ha träningscamp, för att sedan åka hem och jobba igen. Äntligen ett sympatiskt hundträningsprogram säger jag bara! 

Först och främst, problemen. De är vanliga ur det perspektivet som vi som problemhundskonsulter kan stöta på, allt från stort till smått, men ändå inte SÅ allvarliga. Men det visar på hur mycket en liten sak kan vara ett problem just för ägarna. Programmet visar upp ägarnas starka känslor kring det hela, hur dåliga de känner sig som inte lyckas med något så enkelt som att ha hund. Där är det också stor igenkänning från mitt jobb inom området. Så mycket man jobbar och måste peppa ägarna till att förstå att det inte bara är de som gör fel. Det finns ju program som mycket går ut på att skamma hundägaren och lägga skulden för alla beteenden på ägarna, vilket känns så väldigt orättvist, självklart kan folk göra fel men man får ju ändå anta att de allra flesta gör det bästa de kan utifrån den situation de befinner sig i. 

Sen är programmet trevligt uppbyggt, man får följa alla parallellt, hon löser inte alla problem i ett nafs utan man får se Maren och deltagarnas motgångar, så som det också är i verkligheten. Att en liten ändring kan ge stor effekt, eller att det handlar om att förstå varför hunden gör som den gör och vad den tjänar på det. Och sist men inte minst, har vi inte saknat ett hundträningsprogram som bygger på glädje? ✋

Jag har inte sett klart det ännu, då inte alla avsnitt släppts ännu, men ni hittar dem här. 


Inga kommentarer: