tisdag 5 september 2017

Domaruppdrag på Valdemarsviks BHK, Cup Bia Bed 2017-09-03

Efter semestern var det bara att kicka igång domarsäsongen då! September har jag hela fyra uppdrag under så det kommer att bli lite intensivt nu. Började med den som var längst bort, nämligen Valdemarsvik. Två timmar, det är längre än vad jag åker för att tävla själv så det var lite i längsta laget. Men jag hade två roliga banor och fick själv sitta under tältet i spöregnet så jag ska inte klaga. 

Jag började morgonen med att döma avancerad klass. Det var en ganska svår bana med mycket högerhandling, läggande direkt efter hinder (vilket kan vara svårt eftersom många missar att ta hänsyn till skylten när hunden är på höger sida), backande efter inkallning då det gäller att få med sig hunden noga. Men faktiskt var det typ inga som gick på några av de kombinationerna. Ekipagen var ovanligt duktiga på backande, snurrar, framförbyte och planera efter skyltarna! Av 16 startande var det 9 som fick kvalificerande resultat (56%) och här drogs det mycket poäng för bristande samarbete snarare än att hundarna inte kunde backa. 
Det var inte jättehöga poäng som delades ut dock och vann gjorde två ekipage på 93 poäng (missförstå mig rätt, det är ju jättebra poäng), en cavalier och en blandning stod längst upp. Med 89 poäng stod två sheltisar på delad tredjeplats. 

Till eftermiddagens omgång i mästarklass bytte jag bara ut några skyltar och la till lite mer på slutet, så ungefär samma svårigheter. En svårighet som dök upp när jag byggde banan var att sändande till kon var mellan de två hindren, men det visade sig inte vara några problem. Även här var de duktiga på att backa och ha med hundarna i snurrarna men det var många som fick fel övning här och där, lite som det brukar kunna bli i de högre klasserna. Och får man fel övning en gång i den här klassen så räcker det ju tyvärr inte till ett cert om man så får en enda nos till, och det märks på förarna som lätt tappar konceptet om de råkar ut för en större miss. Av de 32 startande var det 10 (31%) som fick certpoäng. Vann gjorde en domarkollega med sin rutinerade tollare på 100 poäng. Tvåa kom en BC på 99 poäng (även det en rutinerad förare och hund) och på trea med 98 poäng kom en kelpie. 

Nu ska jag rita ihop banor i samma klass till Norrköping som jag dömer den 24 sep. De till helgen i Västerås är redan klara, vi ses där!

1 kommentar:

Erika sa...

Ganska utmanande avancerad bana. Ser kul ut. Väldigt mycket svängar/sidbyten - kanske svårare för förare än hund så att det memoreras rätt :-) .