lördag 25 januari 2014

Dagens lydnadstävling, klass I på hemmaplan

Idag var det dags för nypremiär efter höstens lååånga uppehåll på lydnadsplan. Efter att hon reste sig och käkade skit så bestämde jag mig för att ge upp det här med att starta lite var stans och istället kör jag på de tävlingar på hemmaplan. Inget bajs där inte! Jag har inte direkt hängt på träningsplan och fokuserat så mycket jag behövt, utan mer kört på att hon kan och vi chansar ;-) Däremot har vi kört lite plats här och där, då det är det moment jag känner MÅSTE sitta. Det jag gillar med vår klubb är att vi ofta kör platsen i efterhand, då är Nässla lite urfräst. Så vi började med programmet, som startande nummer fem. 

Fotgåendet hade jag som mål att hon inte skulle tränga mig och vara sansad i språnget, vilket jag tyckte det kändes som att vi uppnådde (jag såg henne inte, vilket är ett bra tecken). Tyvärr nosade hon i sista svängen på en förbaskad tejpbit på golvet och vi fick vända alldeles för sent mot väggen så vi gick nästan in i säckarna som låg där, vet inte om det var det som gjorde att hon kom av sig, för då satte hon sig inte på slutet. Nåja, småtrams! 

Vidare till läggandet där hon tyvärr gjorde ett ställande istället - typiskt! Jag tar på mig det, för jag VET att jag bör titta ner lite på henne när jag ger det kommandot. Nåja, då får vi satsa högt på resten av momenten helt enkelt ;-)

Inkallningen la hon sig ner på när jag gått (jag tror det beror på att det blev fel på momentet innan, för ju mer vi tragglar, desto mer såna här fel får vi, vilket innebär att jag måste tänka mer på att vara glad trots att det blir fel, inte för att jag blir sur, men hon går trots allt ändå "ner" sig). I övrigt okej moment, snett slut, men skit samma :)

Ställande var perfa och 10p. 

Apporteringen felfri och 10p, där hade jag som mål att hon för en gångs skull inte skulle resa sig upp, vilket vi uppnådde!

Hoppet började bra, tills hon kom över det och såg en till förbaskad tejpbit på golvet som hon var tvungen att nosa på. Efter hon gjort det kom hon av sig lite och jag fick ge ett kommando för att hon skulle sätta sig vid min sida. 

Platsen och tandvisningen gick bra och vi fick 10 på vardera och en fin 10 på helheten :-) Så många tior på protokollet och det är ju kul! Vi får väl helt enkelt träna vidare då vi har tävling här i mars också, och då ska jag ha som mål att ingen moment ska bli så fel! Och tejprullen ska med till arenan!

2 kommentarer:

senapshund sa...

Åh det där med läggande och ställande är en hel vetenskap, mina gissar alltid fel! Nu kommenderar jag dom med ryggen emot så dom ska börja lyssna på ordet istället för mina kropssignaler.

I övrigt var det ju toppen, så fina poäng!

senapshund sa...

Åh det där med läggande och ställande är en hel vetenskap, mina gissar alltid fel! Nu kommenderar jag dom med ryggen emot så dom ska börja lyssna på ordet istället för mina kropssignaler.

I övrigt var det ju toppen, så fina poäng!