onsdag 12 februari 2014

Rallytävling Uppsala HU 1 februari 2014

Här duggar inte uppdateringarna tätt, men livet flyger fram i raketfart och dagarna är fulla av jobb och träning. Idag har jag en ledig dag och passar på att rapportera om förra helgens tävling för Uppsala HU. Vi samåkte med klubbkompisen Jenny och hennes labbe Curry, tyvärr hade vi mååååånga timmar mellan våra starter, men det är ju alltid trevligt att vara iväg så här, speciellt när vi fick vara i en väldigt fin hall hela dagen. Vi hade turen att vara den grupp som startade först och denna banskiss mötte oss direkt när vi klev in, helt klart tuffaste mästarbanan jag blivit utsatt för! 

 
Momentmässigt var jag mest orolig för sändande till kon och sidosteg till höger med hunden på höger sida, i övrigt kände jag att vi kunde det mesta. Väl ut på plan så gjorde hon sändandet galant - ett av måken avklarat! Däremot blev hon väldigt berörd av miljön uppe i hörnet efter hoppet (det var en gardin med grejer bakom och rakt framför stod bland annat massa agilityhinder) och jag tappade henne rätt rejält mentalt där, vilket gjorde att jag började trampa runt och fick slita hårt med att få tillbaka henne. Dessutom var det väldigt trångt i det hörnet med omvänd tysksväng och de två skyltarna med sidosteg så det var verkligen bara att vända sig om så var det dags igen för nästa moment, dvs ingen tid att hinna hitta tillbaka till varandra. Efter det blev det ett förarfel på mig när hon skulle göra sidbyte framför då jag saktade in och sedan rörde hon sig på ställandet och fick lite avdrag där. Tyvärr hörde jag domaren väldigt tydligt när jag gick banan, hur hon började diskutera mina fel med skrivaren och det störde mig något enormt att höra henne prata så mycket. Tankarna går ju på hur mycket fel gör vi egentligen, ser det så hemskt ut osv, så det är något jag måste lära mig att bortse ifrån (eller för domare att tänka på). 

I honnören var det stå på vänster sida, precis i slutet tog Nässla ett steg framåt och vi blev av med ytterligare tre poäng. 
I övrigt var det en väldigt välarrangerad tävling, bra flyt och mycket trevlig lokal med bra omgivning. En trevlig dag trots att poängen inte var med oss idag. Det är kul när det kommer nya domare som vågar utmana oss lite i banorna och det är tur att vi tränar svårt så vi klarar av detta! 

Inga kommentarer: