tisdag 5 april 2011

Idag var vi en sväng i Ågesta för en syskondejt och lite träning med vilt. Min tanke med viltet var att få prova lite olika sorter då Jens bara hade såna fåglar jag själv inte hade, så jag tog med mina och vi kompletterade varandra bra.

Först tänkte jag till och insåg att jag skulle träna lite med avlämningar innan vi skickar ut på ett sök. Sagt och gjort, jag glömde dock att tänka liiiiite längre och tog den fågel hon var mest intresserad av (fasan) och kastade ut den (inte ha henne kopplad). Det började ju så klart med att hon sprang i väg med fågeln.. Jag blev galen men det hjälpte inte. Efter vad som kändes som en evighet (men det var nog bara en halv minut) så kom hon iaf in med den och vi fick träna några gånger då hon faktiskt lämnade av den.


Efter det lade jag ut ett sök, Jens gick iväg med hundarna. Det blev ett smalt men långt sök pga miljön, men det är ju bra att träna djup ibland tycker jag. Vi körde två skick var om vartannat, och det gick jättebra (vad vi såg, vi såg ju inte om de undersökte fåglarna mycket innan de kom in med dem). Någon enstaka fågel blev släppt vid våra fötter, men inget att haka upp sig på.


Sen tog vi vårat pick och pack och gick till andra sidan av åkern, men vad hundarna inte visste var att vi lämnat kvar två fåglar i varsitt hörn. Eftersom vi varit i det området hade de ju minne för det så vi skickade dem på varsitt linjetag. Jag var ful och bad om att skicka först (för jag visste ju att Nässla skulle gå annars på vart Thisbe varit). För Nässla gick det kanon, rakt på, för Thisbe blev det ju så klart lite svårare med systers hämtning i minnet. Men en liten dirigering så var det löst :)


Sen gjorde vi det här som är på filmen.



På filmen är det Nässlas första dubbelmarkering för dagen och hon försöker dubbla men lyckas iaf inte med det sattyget. Full fräs in, över diket och lämna av snyggt. Sen gjorde vi fler gånger men jag gick närmare och Jens kastade på fältet istället, för att just bara träna dubbelmarkeringen, inte svårigheten i den. Då dubblade hon inte, men istället tjyvade hon!! Bara så där!? Nästa gång likadant, men då hann Jens iaf före (ibland är han inte så snabb och det var väl det hon lärde sig första gången hon tjyvade idag.. och ja, jag kan bara klandra honom, det finns inte en chans i världen att jag själv skulle hinna ifatt och stoppa henne, hon är ju en missil ;) ). Vi körde några gånger till och alla gånger gick bra utan dubbling.


Förutom det så är jag nöjd med hennes attityd. Mycket hetare när vi körde med vilt men vid sista sökskicket som Jens gjorde satt hon lös. Höll sig lugn mestadels och skötte sig allmänt så den biten är jag nöjd med. Men, inget som inte kan bli bättre, till nästa gång då:




  • Börja viltavlämningar i koppel och/eller ett mindre attraktivt vilt.


  • Börja med lättare dubbelmarkeringar som är nära och försvåra successivt (så givet, eller hur?)


  • Träna inte med vilt i svårare situationer (typ hos uppfödaren) på ett bra tag. Träna mer med vilt hemma/störningsfritt och se till att det går några gånger hos Jens utan fågel (så hon inte får för höga förväntningar och går upp i arousalnivå bara på tanken vid träning där).


  • Tro inte att hon inte kan tjyva bara för att hon inte gjort det de senaste hundra gångera (är det bara tre saker i taget som kan flyta eller vad är det??). Se till att Jens är uppvärmd och redo att hinna ta apport före vesslan.

Ja, det var nog allt :)

Inga kommentarer: