söndag 6 mars 2011

Ljuva helgmorgon

Trots mina distansstudier (läs inga fasta tider) så har jag dock fasta rutiner. Går och lägger mig i tid med pensionärerna och går upp runt 7. För mig blir det ingen skillnad på om det är helg eller om det är vardag, det blir det samma oavsett och Nässla är ju inte sen med att börja böka om man ligger för länge. I vilket fall, det är inget som gör mig något, jag mår bra fysiskt av att ha rutinerna och framför allt: vilka ljuvliga mornar det blir på helgerna! Inte en människa ute, solen på väg upp, in i skogen och koppla loss och kopppla av, vända tillbaka och få solen i ögonen och njuta av fågelkvittret. Härligt!
Dessutom är jag så nöjd med vårat framsteg vi gjort (jag, hon, vem som är orsaken vet jag icke). Hon måste ju alltid gå fot med mig innan hon får springa lös och förr kunde hon ta ett hopp åt sidan vilket gjorde mig irriterad och jag hojtade reflexmässigt nej -> hon får fnatt och röjer runt. Nu när hon tar ett skutt åt sidan säger jag bara lugnt nej och hon kommer tillbaka och vi går vidare. Idag var det en liten fågel som satt i ett träd i noshöjd och skakade på grenen framför Nässla och hon tog en studs fram men jag sa nej, hon hoppade tillbaka till mig och fortsatte gå fot tills hon fick frikommando. Det är så skönt att det går bra så man slipper hetsa upp sig på morgonen :)

1 kommentar:

Karin & co sa...

Funderade på det där med att få hunden att gå ut från sig. Du skulle kunna träna in att hon ska runda en stol, hink eller något, längre och längre ifrån dig. När hon kan det så kan du sen lägga på t ex stoppsignaler och varva detta med att fortsätta låta henne varva föremålet och sen komma in.