måndag 10 januari 2011

Träningslogg

Nu har jag äntligen skrivit ut min träningslogg för jaktbiten. Jag har länge funderat på hur jag ska lägga upp det för att det ska göra någon nytta och jag använder den. Jag har ju redan en träningsdagbok med olika flikar för olika aktiviteter som specialsök, jakt och spår. Den är bra, för när jag inte vet vad jag ska träna på går jag tillbaka och tittar på mina anteckningar och läser att "fotgående i skog, måste tränas" och så får jag lite energi att ta tag i det. Dock antecknas inte mindre träningspass och ibland glöms den bort helt :( Ibland vill man helt enkelt inte sätta sig ner och skriva upp allt som gick dåligt eller så kommer saker i vägen. Men nu har jag gjort en logg som har ett kryss-system vilket jag tror kan passa. Först har jag listan på alla saker vi ska kunna och till vänster om det är det bara en tabell med rutor. Längst upp skriver jag datumet och så kryssar jag i de moment vi gjort. Jag har ju en sån finurlig penna också, så jag tänkte att alla moment som går bra blir ett grönt kryss, de som går dåligt ett rött, så vet jag vad jag måste träna på, dels röda kryss, men även de rader som är tomma.

Ikväll läste jag ut Släpp kontrollen lös. Långt ifrån alla övningar i boken kändes ämmade för oss, men jag blev ändå inspirerad för de övningar som kan passa. Anledningen till att jag läste boken var att jag vill hitta en lösning på Nässlas brist på impuslkontroll. Bland annat står det att man inte ska koppla lös hunden och tjoho nu är du fri, utan träna på andra sätt med tex premacks princip. Jag gick till en närliggande tom men plogad parkering med vallar och släppte henne (utan att ge henne frikommando) och började jobba. Ett kort pass, säkert inte mer än en kvart (högt räknat, det var säkert bara fem minuter egentligen) där hon hela tiden höll sig hos mig och gjorde vad hon skulle, utan att känna "hon klickade loss haken på kopplet, ut och spring!!" Så bara attityden får en tia av tio möjliga :) Det vi gjorde var att träna linjetag över snövallarna (hinder) vilket vi knappt inte gjort alls tidigare. Hon fick ta de med synintryck (givetvis) men inte kast, utan jag la dem där när hon såg och så gick vi runt vallen och jag skickade henne 5 gånger på olika sätt. Jag kopplade henne, gick lite, kopplade loss och bara tränade på att vara nära och så gick vi hem :) Nu sitter jag här och kryssar, enbart grönt (yeay, bra start på loggen). Dessa rutor får ett kryss:

  • Fotposition före arbete
  • Fotposition efter arbete (dvs när hon lämnat av en dummy ska hon komma in och sitta fot, inte lulla runt med annat)
  • Springa rakt fram över hinder
  • Lämna av i handen - dummys
  • Hålla fast föremålet - på land

Även om jag bara gick ut för att träna en sak (linjetag) så ser jag med listan att även en del andra kriterier/moment blev tränade. Kul! Det jag också noterat när jag gick igenom alla moment som står att jag kunde ju kommit ihåg att betinga det muntliga kommandot för linjetag.. Ajaj, något att tänka på till nästa gång.

Jag har också försökt göra upp en plan till nästa tillfälle vi ska träna inomhus. Eftersom vi kommer att bli betydligt fler (i lördags var vi två, nu är det 10 intresserade) så måste jag tänka mig för vad vi gör. Jag kommer inte att ha henne lös, kanske kan hon få jobba med kopplet i backen. Annars ska vi jobba på passiviteten. Sist vi var där så sa hon ingenting när hon blev uppbunden och jag gjorde annat, ett bra ställe att fortsätta den träningen på med andra ord. Och har vi tur får vi med en flatte till, vilket kommer räcka och bli över som extra svår störning tror jag. Vi får se!


1 kommentar:

På väg mot min dröm sa...

Hej! Det är kanon med en logg.. Jag måste ha en annars kan jag inte träna.. Lycka till
Carro med gänget