torsdag 20 januari 2011

Släpp kontrollen lös


Jag har införskaffat boken "Släpp kontrollen lös" och har sakta men säkert tagit mig igenom den. Den är främst för agilityhundar som inte kan vara lös på banan utan att reagera på andra hundar, hastiga rörelser etc. Främst reaktiva hundar, men även självkontroll, vilket var min anledning till att jag köpte boken. Nässla har inte fått någon impulskontrollknapp, eller så har den helt enkelt inte växt ut ännu. Egentligen är det väl ingen större fara, hon är inte aggressiv, men det är fruktansvärt irriterande att hon tror att varje gång hon släpps lös så är det tjooofadderattanlej. Som exempel kan jag ha henne med kopplet hängandes i backen en hel kurs, och när jag då tänker "Det här gick ju bra, jag provar att släppa" så klickar det till i lillhjärnan och hon springer till första bästa hund för lek :( Förr reagerade jag med att bli förbannad, vilket ledde till att hon sprang mer och mer och inte kom in. Nu får jag in henne hyfsat direkt, men en loop är ju tillräckligt om man är med hundar där det inte fungerar.
Jag kan inte säga att jag hittat en jättebra övning i boken som passar perfekt på problemet. För det är ju inte så att hon resten av kursen/träningen fokuserar på andra hundar, hon kan ha fullt fokus på mig (även överdrivet) men rätt som det är ser hon någon som kan vara kul i ögonvrån och vips så är hon borta. Däremot startade en del tankeverksamhet och jag har på promenader testat lite olika. Det jag jobbar med nu är att koppla loss henne men inte släppa iväg henne. Jag tränar kontakt med hög belöningsfrekvens och kopplar upp henne. Går några steg och gör om det. Betingar helt enkelt om koppelknäppet. Men den här sista biten vet jag inte riktigt vad jag ska göra med. Jag funderar på en bra tränare som skulle vara lämplig för just det här problemet men kan inte riktigt komma på någon.
Har du tips på övning eller bra tränare tar jag gärna emot :)

2 kommentarer:

Helena sa...

Jag ska låna den bokan av Karin när hon läst klart. Min lilla svarta har inte helelr någon impulskontroll när hon ser andra hundar. Det går helt klart åt rätt håll men det händer fortfarande att hon kan se en hund på långt håll som hon bestämmer sig för att hon ska hälsa på. Hon inte bara springer dit utan hon skäller och går på i sin iver :(

Ang filmen så visst gav den arga buren sig på saker utanför buren :) Jag hade lagt burens fodral för nätöppningen för att hon skulle kunna koppla av så hon attackerade fodralet genom nätet ;) Hon var skitförbannad på det dumma fodralet :)))

Susanne och Pebbels sa...

Halloj, hittade hit från föregående talares blogg :-)

Är Nässla möjligtvis dotter till Vilja och syster med Miso och Lystra? :-)