fredag 31 december 2010

Sista inlägget

..ja för i år då! Så, vad har året gett? Känns som om tiden bara har flygit förbi och inget egentligen har blivit gjort, vi tar och kollar.
Januari började med all enorm massa snö. Att träna ute var det knappt ens tal om. Vi var med på en välgörenhetsutställning i Barva där Nässla tyckte domaren var jättesnuskig och inte ville dömas, vilket fick fart på mig och månaden avslutades med en helgkurs på Wagging Tail i Stockholm där vi tränade just utställning (i 20 minus).
Februari fortsatte med samma snömängder. Inget hundigt hände mer än en massa inomhusträning och en föreläsning i tävlingstänk på strängnäs hundklubb.
Mars bjöd på några hunddejter med Rebecca och Maja, och tillsammans med dem åkte jag på en föreläsning på Strömsholm om fysträning med hund. När jag tittar i fotoalbumet har jag inte ens en enda hundbild från den här månaden, skäms!
April var äntligen snöfritt och vi hade en heldag hos Sörmlands hundskola där vi gjorde ett FART test. Väldigt intressant och lärorikt. Jag startade årets första kurser.
I MAJ började jag ta tag i det här med ämne till specialsök, men tyvärr försvann det nog lika fort igen.. Jag var på ett möte med en kemist på Mdh och fick veta några intressanta ämnen och mer att läsa på. Maj var varmt minns jag, vi träffade gamla bekanta och lade blodspår samtidigt som vi kokade bort (lätt att längta tillbaka idag). Nässla fick sin första massage (inte så värst uppskattad) och samtidigt startade hennes sista löp. Månaden avslutades med en liten inoff utställning i Kolsva där vi (som enda flat) blev BIR och 4 i grupp =D
Juni började med en bollvallningskurs för DogSpirit och fortfarande var det härligt varmt ute. Tyvärr hade värmen gjort att myggen frodades och Nässla fick hemska nässelutslag på nosen. Tess och valpen Lipton kom på ett veckobesök som avslutades med en inkallningkurs jag höll. Jag själv började sommarjobba på Prolog som tidningsbud och ägnade dagarna åt att fika med vänner.
Juli innebar våran officiella tävlingspremiär på en utställning i Köping. Tyvärr var det svinkallt, spöregn och blåst så det var inte trevligt och ännu mer tyvärr åkte vi hem med en tvåa. Det blev dock snabb återhämtning och vi åkte dagen efter till Norge för att klättra upp på predikstolen. Nässla trivdes som den bergsget hon är.I Augusti fyllde Nässla två år och vi gick en kurs i jakt med klickertänk hos Träskaten. Där träffade vi Cicci och Java (som jag kände till sedan andra omständigheter) och vi började träna ihop. Dagen efter kursen åkte vi med hussen till Gotland där Nässla fick klättra på raukar och premiärsitta i cykelkärran när vi tog en 4 mils cykeltur. Septembers hundaktiviteter bestod av en vattenarbeteskurs för Eva Thorén (alltid lika inspirerande!!) och anlagsprovet i viltspår där vi fick godkänt, tjohoo! Vi åkte och tittade på ett jaktprov i stan för att få lite träningsinspiration (eller tävlingsångest?). Lagom till min egen födelsedag fick jag lämna bort Nässla till förmån för en resa till Norge för bröllop och några veckor efter det var det dags att kastrera henne.
Oktober bjöd mig på massor av jobb, skola och kurser. Vi hann dock klämma in en öppenklass, men där fick vi bara en trea, trist nog. Så mycket mer träning efter det hann vi inte med för det innan snön kom. Det var denna månad lilla Tesseltotten fick lämna oss här på jorden. I November fick vi lite nystart genom att vi startade på freestylekursen för Hundex i Västerås. Annars hände det inte alls mycket.
December då.. Det känns ärligt talat som att tiden stått still. Månaden startade med riktigt tråkiga nyheter och sedan väntade vi mest på besked. Vi har fortsatt med freestylekursen men det är nog allt. Jag och Cicci var en tur på mässan och fick lite ny inspiration och när jag var hemma fick jag även besked om att Jens var det, och livet kändes genast mycket bättre!Så hur gick det med planerna då?
Planerna som jag hade haft för 2010 var:
  • Anlagsklass på viltspår vilken vi klarade av med bravur. Kanske inte sån lycka på öppenklassen, men det var ju inte med i planen heller.
  • En etta på officiell utställning Här gick det lite sämre då vi "bara" fick en tvåa. När jag kom hem kollade jag dock reglerna för championat (ja jag vet, väldigt ambitiöst, men OM) och såg att det bara behövdes en tvåa. Så jag nöjde mig där faktiskt, hon är ju inte en utställningshund.
  • Börja träna på klubben och starta en agilitykurs. Den gick inte alls, jag anmälde mig på kurs till våren men då jag själv hade planerat in en enda kurs en enda dag i veckan så lyckades de så klart bli samma dag. Till hösten startade det inga kurser (inte som passade oss iaf) på någon klubb. Bättre lycka nästa gång.

Vad ska vi ha för mål 2011?

Den karamellen väntar jag med tills i morgon att svara på, jag har inte riktigt bestämt mig ännu.

Gott nytt år, jag hoppas ni får en fin nyårsafton med orädda hundar!!






1 kommentar:

Helena, Vilja och Lystra sa...

Vilket härlgit hundår ni har haft!! God fortsättning och ett gott, framgångsrikt och friskt 2011 vill vi önska er!