måndag 7 mars 2022

Lydnadspremiär för Pirran

Så för någon vecka sedan fick vi ju frågan varför vi inte hade anmält oss till vår lydnadstävling i startklass och jag som hade planerat apporteringsträning sa att jag skulle träna hund ändå hela dagen. Men det här är ju på kvällen gastade mina klubbkompisar och den ena sa att då efteranmäler jag dig. Jaja, sagt och gjort så åkte jag ju hem och läste reglerna för att veta vad som ingår. Har tränat lite halvbra på det, men sist vi hade träning i hallen kunde hon ju för sin vildaste fantasi inte förstå vad jag menade med "Kom". Hon satt still som en sten. Tjuvade alltid på hindret. Sen började hon lägga sig. Ja, det blev ju fantastiska (inte alls) träningspass inför, men fortfarande - hemma på klubben, vi chansar! 

Vi hade som sagt tränat apportering tidigare på dagen med både vilt och skott (vilket gick super!) och hon var ju inte piggast i stan när vi kom till hundarenan. Tack och lov hade vi lite banvandring så vi fick koll på läget och sen var det bara att vänta på vår start, som nummer 10. Det var många jag kände igen och ett gäng från klubben som startade så det var en trevlig kväll i väntans tider. 

Jag har tyvärr ingen film på utförandet, men när vi gjorde det var jag så himla nöjd med henne. Hon var engagerad, utförde alla moment korrekt och vi fick en bra upplevelse trots att jag höll på att bulta hjärtat ur halsgropen. Sen är ju lydnad grymt petigt och de avdrag som vi fick för var inte heller något som vi lagt ner något krut på. Hon var samlad och fin mellan momenten trots att jag också försökte balansera upp med lite pepp. 

Det visade sig räcka till både uppflytt och en femteplacering av 17 starter om jag minns rätt. Det är inte fy skam för något som vi egentligen inte tränar inför, utan något hon kan baserat på vår rally och bruksträning. Duktiga lilla pirran!! 

Inga kommentarer: