tisdag 15 mars 2022

Freestylepremiär inte ens en vecka senare

I lördags, inte ens en vecka efter lydnadspremiären, var det dags för vår livs första start i Freestyle. Också bara för att det var på hemmaplan och med ett stundande lydnadsprov så blir ju träningen milt sagt åsidosatt. Men, vi lyckades få ihop ett program som jag var nöjd med och stärka upp de delar som behövdes så jag kände ändå att om vi sätter programmet så bör vi ha uppflytt. 

Eftersom det var vi som var arrangörer var jag nere hela dagen före tävlingen i hallen och donade med andras starter och Pirran var hemma och väntade. Vid lunch åkte jag hem och hämtade henne, tänkte att det var gott om tid, men när jag väl seglade in i hallen var redan den första tävlanden på väg in på plan! Och jag var ju nummer fyra, så inte gott om tid att chilla här inte! In och belöna upp våra svagaste punkter och visa på att jag hade massor av gotte, men inte på ställen som skulle störa oss.. Ja ni förstår, balansen är hårfin. In och köra programmet, här kommer en film. Det verkar som att ljudet inte riktigt är synkat, för allt ligger någon hundradel efter och det vet jag att det inte ska (speciellt eftersom vi fick massor av kommentarer att det var så otroligt synkat till musiken). 

Jag glömde bort att vi skulle göra en snurr när jag sprang baklänges men eftersom jag inte tappar fattningen över såna smådetaljer spelade vi vidare. Förutom att hon hoppade ur från vår avslutsposition (som ärligt talat var vår svagaste länk) så gjorde Sirap allt rätt. Dock ser det ju också ut att vara tajmat till musiken, så kanske det var en bra improvisation ;-) 

Det hela slutade med att vi kom trea med uppflyttningspoäng och extra glad var vi för klubbkompisen Matilda som tävlade för första gången i sitt liv och också fick uppflytt! Hon gick in på plan med sånt självförtroende och showade så det var inte bara jag som stod med gråten i ögonen när hon tävlade. Jag var så hög över prestationerna hela helgen och glädjen över Matildas prestation så jag nästan skulle kunna lura mig själv med att anmäla till fler FS tävlingar. Men nej, det hinner vi bannimej inte i år.. OM vi inte arrangerar hemma vill säga ; -) 

Om vi är klara med tävling nu på ett tag? Nej, på lördag blir det inofficiell agility i Fagersta. Våga vägra vila och bli riktigt bra på en gren!

Inga kommentarer: