söndag 23 januari 2022

Premiär på agilitytävling

Söndagen 23 januari var det dags för vår agilitypremiär! Alltid lite läskigt med nya saker, även om jag kanske inte skakade inför start. Vi hade haft ett jättebra genrep som såg ut så här: 
Clear round trots att hon tjuvstartade alltså. 

Jag hade inga förhoppningar på första loppet som var agility, tänkte att hon behöver få landa i miljön och testa på nya kontaktfältshinder och bara få positiva erfarenheter. Det började med ett hopp  - slalom - tunnel och sedan tillbaka och bredvid slalomet stod vippbrädan. Sirap tjuvade och kutade in i halva slalomet och innan jag hann reagera stod hon på vippbrädan (utan att ha passerat någon tunnel). Hon hade ignorerat domaren som var precis där emellan så det var jag jättenöjd över, samt över hennes entusiasm över att hoppa upp hela vägen på vippen. Ett snabbt beslut så tjoade jag av glädje och körde vidare med en disk. Även balansbommen tog hon med gott mod och jag var jättenöjd!

Till nästa lopp var det hopp och här tänkte jag faktiskt att vi har en chans. Nu hade hon vart i miljön och även fått fräsa ur lite. Faktiskt gjorde vi hela loppet jättesnyggt förutom att hon rev två hinder. Så typiskt, tror jag var för snabb och hon blev stressad och satsade för mycket framåt. Domaren haffade mig och var imponerad över hur duktig hon var på andra loppet som gjorde det "felfritt" med tanke på hennes kaos på första loppet. 

Vid tredje loppet som också var hopp tänkte jag att vi ändå hade goda förutsättningar. Jag skulle ta det lite lugnare och vi borde kunna köra felfritt. Well.. Sirap drog rakt över plan och väl där tog hon lite hinder på måfå.. Tror hon triggades för mycket av att se andra hundar innan, det var lite struligt där uppe och mycket tjo och tjim. Så synd att vi inte kunde visa vad vi gick för, men nu fick jag lite saker med mig. Dels behöver hon störningsträna och lära sig lyssna trots att hon tror att hon vet vart hon ska. Dels behöver vi träna hopp i hög fart. 

På första passet efter tävlingen fokuserar vi på störningar med lock och
leksak på sidorna om slalomet. Fokus oavsett vad som händer omkring. 

Nästa tävling blir i Lindesberg helgen efter vi kommer hem från Åre, dvs inte så mycket träning på det inför. Håll tummarna! 

Inga kommentarer: