tisdag 6 april 2021

Lydnadsapportering

 I vår onlinekurs har vi knappt varit med och tränat på de faktiska momenten. Först var det kryp och då hade Sirap precis opererat bort en knöl på armbågen, sedan var det skall och det vill jag inte ens träna för tillfället (hade inte ens koll på att vi ska kunna det?). Efter det framförgående och fot, som vi ändå redan påbörjat men jag fick väl inte till det tidsmässigt med att filma eller så. När det sen var dags för apportering tänkte jag att det här kan vi film där vi befinner oss och ta det därifrån. Det blev reviderat, vi hade ju ingenting! Hon la sig och tuggade på apporten, hon kom inte in (och absolut inte till sidan), jag råkade kasta apporten på hennes huvud och ja, det var ingen film jag ville skicka in för tips kring. 

Istället körde jag en liten kampanj, så vi skulle ha något att skicka in. Inomhus jobbade jag med klicka för att hon satte nosen på mitten av apporten (aldrig att hon behövde ta upp den, bara vara intresserad mot mitten). Ute körde jag att komma in till sidan med vittringspinne i munnen och sedan bus med den, då hon inte kan hålla något i munnen om jag har godis i handen.. Till slut kunde vi sätta ihop det och fick ihop några rätt bra repetitioner. Det instruktörerna tyckte vi kunde förbättra var farten in, genom att lägga apporten långt bort (eller sätta hunden med apporten i munnen långt bort) samt att hon rörde sig en del när hon kom in (tugg och glid med rumpan). Det sista brydde jag mig egentligen inte så mycket om till en början, då det var mest förväntan, men när jag ändå fick kommentar på det så jobbade jag lite även med det och här är vart vi slutade: 

Jättenöjd, sen nu när jag sitter och skriver allt vi ska kunna till appellen så inser jag att jag kanske fokuserat på lite fel sak, men då har vi kanske ändå med oss en grund. På klubben provade jag även med en metallapport vilket gick bra ur synpunkten vilja ha metall i munnen, men sämre ur synpunkten vilja lämna av världens coolaste grej. Vi får helt enkelt köpa en egen och träna lite. Tänkte åka in till Eskilstuna Hundcenter som i dag slår upp portarna i sin nya lokal där de även har café så jag får passa på att slå två flugor i en smäll! 

Var förresten uppe på klubben idag och passade på att träna enligt plan. Att gå in på plan/träna fot på ny plats/ute var JÄTTESVÅRT. Jag fick gå tillbaka till att all form av kontakt gav lek och bus. Sedan provade jag på att mäta upp framförgåendedistansen och se om hon klarade den utan retning och JA! Det gick så bra att gå! Däremot blev stoppet sådär, men jag avslutade med en med retning så hon inte vände sig om också, för att förstärka det lite mer. Avslutningsvis körde vi hopp över hinder (med tre plank, så vi inte sliter på kroppen) och det visade sig att hon har lärt sig att springa runt det (vem som nu lärt henne det?) och inte hoppa, så det var en välbehövlig träning. 

I går kväll fick vi även till lite platsliggning, helt tack vare min planering. Guld värt, nu ska vi bara se om jag kan hålla i det här ;-) På torsdag börjar förresten vår utomhusträning i sök - det ska bli riktigt kul!

Inga kommentarer: