måndag 26 april 2021

Seriös apporteringsträning

Jag och Tess har ju skapat en träningsgrupp med två andra och har tränat lite utanför Uppsala tidigare. Nu har vi planerat fasta datum så vi ska ses varannan vecka på olika platser och vi började hos oss. Dock kunde bara jag och Tess, men vi körde igenom som planerat ändå. Jag hade skickat ut en liten träningsplan innan, som gick ut på att hunden skulle jobba igenom ett vittrat område. 
Så här gick det för oss, det kanske inte syns jättebra om man inte vet vad man gör, men nåja, det var det bästa vi fick till med filmandet. 

 
Jag är faktiskt jättenöjd med hela hennes arbete. Innan vi gick fram till vår startpunkt (utanför film) så var hon katastrofstressad och jag trodde hon skulle sticka av till Kiruna minst. Så att hon höll ihop så fint ändå i jobbet är jag mer än nöjd med. Då vet jag att hon kan växla om och fokusera. Att hon inte har kunskapen om vad närsök är faller ju bara på mig och jag är bara nöjd att hon kom direkt på inkallningen när hon hamnade utanför, eftersom det är vårt absolut största problem i både brukset och jakten just nu. 

Efter jobb blev det korvgrillning då vi var i skogen kring klubben. Så nu luktar alla mina kläder rök, men det hör väl till? 
Tess passade på att filma en onlinetävling i agility hon var med på. När vi ändå baxat ut alla tunnlar passade jag på att köra med Sirap och hon kunde ju tom göra kombinationer! Hon fick sån feeling att hon var på väg upp på bommen utav bara farten (helt utan min hjälp) men så vaknade hon ur sitt rus och sansade sig 😂 När de var riktigt trötta passade vi på att köra en platsliggning också. 

 

Inga kommentarer: