fredag 3 juli 2020

Flera dagars jaktträning

I tisdags blev det en extra semesterdag där jag åkte till Uppsala och tränade lite med Tess och Prim. Jag hade ingen direkt plan, mer än att få rutin och vana i nya miljöer med nya hundar. Trots detta fick vi ändå till ett bra pass med lärdomar för oss båda. Vi började med lite fot och eftersom Tess också är träningsnördig pratade vi lite kring kriterier, när börjar momentet, vad är signal osv. Vi kom fram till att i jaktsammanhang SKA 'kopplet av = vara vid sidan'. Så jag ska inte behöva något kommando för att komma in fot, för är man lös är vänsterben platsen att vara på. Lättare sagt än gjort så klart, men då vet vi förare åtminstone vad vi vill ha. 
Hemma på hällarna, bara lite vila på en promenad.

Vi körde fot med störning vilket var jättesvårt för Sirap. Vi gjorde ju det även i torsdags när vi tränade men tydligen är dummies som kastas mycket lättare än funkis som står redo att kasta.. Eller så har polletten trillat ner hos henne hur kul apporteringen är.. Det slutade med att Sirap drog till Tess (som inte kastade, bara såg ut som om hon skulle det) och sen vidare till Prim för lite flirtande. Inte något bra, men det innan var bra, och det gör inget att hon någon gång får springa fram och se att det inte ger något resultat (till funkis, inte till annan hund). 

Sen kastade jag åt Prim och passade på att efteråt utnyttja marken till att skicka iväg Sirap på ett varsågod och när hon jobbade där inne att leta efter något som inte fanns provade vi både stopp och inkallning. Givetvis efter ett tag och det gick bra. Sen, när vi inte såg, smögs det ut en dummy som hon fick hämta, utan synintryck, från samma ställe. 

Så mycket mer behövs inte, även om det känns onödigt att åka iväg så långt för så lite "träning", men om jag skippar det nu kommer all form av ordning och reda vara helt åt skogen (det känns redan som vi är på väg dit!). 

I onsdags efter spåret åkte vi och tränade med Pernilla och Colour. Vi tänkte vi skulle spinna vidare på lydnaden och belöna lydnad med sök. Så när hundarna var kvar i bilen lade vi ut ett mycket djupt sök, sedan hämtade vi dem och tränade lite fot, inkallning etc. Men ärligt talat, Sirap var all over. Vid något tillfälle när hon varit duktig och fick söka så på väg in med dummyn vänder hon om och kutar med all fart till Colour och leker med honom 😡 I vilket fall, jag blev helt matt av träningen, jäkla bushund som vare sig visste vad fot var eller vad hon hette fick ändå avsluta bra. Pernillas kille kom förbi och ställde sig mitt i söket (så hundarna skulle få lite hjälp att komma ut, då det var lite för djupt), men då blev Sirap rädd för honom istället (för vem står mitt i skogen?!). Men det löste hon så bra, hon skällde och backade, men sprang sen fram, hälsade och sen när hon kollat av honom snabbt så gick hon ut och började jobba, hårt och länge (för det var som sagt alldeles för svårt). Hon kom vid något tillfälle bakom mig, men jag tycker jag fick till en bra visning om att hon skulle åt ett annat håll och att hon följde det. Så arbetsmässigt - toppen! Lydnadsmässigt - mer att önska. 

När vi själva plockat in de dummys som hundarna inte hittat åkte vi till en grusgrop och badade. Sirap fick även apportera för första gången i vatten, vilket var svårt först men när hon väl vågat sig ut efter att ha tittat på Colour var det inga problem. Efter det fick hundarna för första gången leka lite tillsammans, vilket mest gick ut på att försöka dränka varandra.. Ungdomarna som skulle busa med varandra när de simmade.. Nåja, alla hundar kom upp hela och nöjda. 

Jag känner lite att min fantastiskt gulliga duktiga valp har gått in i en ny fas och är inte längre så fantastisk på allt. Kanske pressar jag för mycket eller så är det bara det naturliga beteendet när man börjar bli vuxen, men svårt för mig att ställa om och anpassa och jag har lite för lätt för att hamna i frustration. Då känns det iaf skönt att ha bra träningskompisar som påminner hur duktiga hundarna faktiskt är! Sen är jag dålig med strukturen i träningen, vet var jag vill men har absolut ingen karta att ta mig fram med. Så jag har beställt arbetshäftet apportering till vardags och fest, fortsättning, som ska vara uppbygd enligt en kurs på 8 tillfällen, får se om det är något att ha och jobba efter. 



Inga kommentarer: