onsdag 20 mars 2019

Domaruppdrag hos Cavaliersällskapet NKL FKL 17 mars 2019

Ibland vet jag inte om jag tänker när jag svarar ja på ett domaruppdrag, som det hos Cavaliersällskapet i Dog-O-Rama hundhallen. Inte för att det är något fel att döma för just dem, men det ligger i Karlstad, vilket är två timmar hemifrån, längre än vad jag åker och tävlar (okej, Höganäs förra året och Skellefteå i år, men övernattningar är en annan sak). Till råga på det så blev det ju snöstorm under söndagsmorgonen så förutom att jag gick upp klockan 4 på morgonen så satt jag som en spänd fiol halva resan. 

Började med det svåra, en nkl bana på 10 x 15 meter. Det är jättelitet, men lyckades få till det. 25 ekipage skulle dömas och det svåra här var nog själva miljön, alltid svårt för orutinerade hundar att tävla inne. 18 st (72%) fick kvalificerande resultat. Vann gjorde en kelpie med 100 poäng, tvåa var en tollare på 99 poäng och två stycken delade på tredjeplatsen med 97 poäng, en flatt och en BC. 
Sen blev det en lång paus då Chatrine skulle döma nästa gäng NKL, så jag passade på att gå ut och gå i solen, jag har nämligen en liten utmaning mot mig själv att jag ska snitta en mil om dagen. Då får man passa på när tillfälle ges eftersom halva dagen spenderades i bilen. 

På FKL öppnades banan upp och vi fick lite mer yta, och tur var väl det. Det som många hade svårt med här var faktiskt sitt, ligg, stå och det var nog många som blev av med tio poäng där. Men av de 25 startande var det 15 som fick kvalificerande resultat (60%) och vann gjorde en löptiksgolden på 100 poäng, tvåa var en sheltie på 99 och trea en till golden på 98 poäng. 

Trevliga arrangörer, men jag försöker nog hålla mig lite närmare framöver 😑


Inga kommentarer: