onsdag 26 september 2018

Domaruppdrag Surahammars BK 2018-09-23

Vad hände med hösten?? Det är som domare man verkligen får känna på de olika slagen mellan årstiderna. Jag hade inte med mig mycket kläder när jag drog på morgonen men som tur var valde jag att gå tillbaka in och hämta min buff (världens bästa plagg?) och den fick jag minst sagt nytta av då det blåste svinkallt hela dagen. Jag hade två klasser att döma, först en nkl med ganska många som startade för allra första gången - kul! Tycker att de allra flesta hade en bra nivå, men det gjordes lite misstag som att gå förbi skyltar eller fel moment och då kan det ju som sagt dra iväg. Tyvärr var det en hund som kissade vilket ledde till att en annan också kissade där. Senare kom en tredje hund och kissade på ett annat ställe, verkligen inte kul, men som tur är ovanligt. Har faktiskt bara varit med om en kissning tidigare. Fick äntligen döma lite flattar också, fast den första la sig och rullade direkt vid startskylten så det var väl kanske lite väl mycket flat där 😂
Av de 26 som kom till start fick 12 kvalificerande resultat (46%). Vann gjorde en springer på 100 poäng, tvåa var en portugisisk vattenhund på 96, tätt följd av en collie på 95. 

Som tur var hade arrangören missat hur de nya reglerna funkade så de trodde att man var tvungen att ha ett nytt banområde till varje klass om det varit löptik. Nu var det ju inte så, men då hade vi faktiskt tillgång till ett helt nytt område som vi kunde bygga FKL och slippa alla kissfläckar. Tyvärr innebar det att jag hamnade i skuggan igen, lagom till att solen började dyka upp på första banan.. Tur jag hade en funktionär som bjöd på en filt hela tävlingen. 

I fortsättningsklassen var standarden hög, kanske till viss del för att det var ganska enkla moment och ingen frestelse och snurr. Av de 17 som kom till start fick alla utom en (94%) kvalificerande resultat. Och den hunden hade ganska giltig anledning, den kom ju dit med höglöpande tik, inte lätt att koncentrera sig då! 

Vann gjorde en australisk terrier på 100 poäng (ärligt, hur ofta ser man en sån?). Tvåan delades på av en aussie och en kelpie på 98 poäng, så det blev ingen trea. 

Nästa tävling blir i Nynäshamn på söndag, då jag dömer mästarklass. Har ritat en jätterolig bana tills dess, får se om de tävlande håller med!

Inga kommentarer: