måndag 20 augusti 2018

Rallypremiär nästan två år senare

I går var det dags för nypremiären i rallylydnad för mig och Nässla. Över 1,5 år sedan sist och vi har inte ens tävlat utan honnören.. Hittade en tävling i Örebro som jag inte var bokad att döma på, så passade på att prova lyckan. Tyvärr var förra veckan mer eller mindre fullbokad och jag hann inte med någon träning förrän i fredags kväll.. Kanske lite i sista stund, även om hon momentmässigt är ganska säker. Det fick bli lite som det blir, vi är ur fas på rutiner, hur mycket/lite uppvärmning hon behöver osv. Jag var nästan inte alls nervös när vi klev över startbandet ens. 

Första banan var för Lena Mattsson, en för förarna lite lurigare bana. Jag har inga större problem med att passera åttan 4 gånger, för mig är det givet att man bara följer linjen så blir det rätt. Tyvärr så var Nässla på väg att nosa precis vid tre steg bak så då missade hon själva momentet och det blev fel. Förutom det fick vi någon sned och sen, men premiären slutade ändå på 87 poäng, inte illa pinkat! Själv tyckte jag Nässla var lite svävande, off och lite flåsig (solen kom fram precis när vi skulle på) men ändå tillräckligt pålitlig. 
MKL av Lena Mattsson
Som tur var så var vi först ut på varje bana så jag kunde direkt ladda om för nästa som var för Carola Haag. Inte heller några klurigheter förutom den där frestelsen som innehöll räkor och blötfoder! Det fick bli målet för den banan, att hon inte skulle ta frestelsen. Här fick jag upp ett helt annat engagemang från början och hon var MED mig, så kul! Tyvärr missade jag en detalj som jag bestämde mig i fredags för att göra, nämligen att bara kalla in efter hindret, inte säga hopp. För när jag säger "hopp" hoppar hon direkt, och hon kommer inte över hindret på två meter och slog så klart i bakbenen. Inte så viktigt tänkte jag och började fokusera på att ha med henne i frestelsen vilket gick så himla bra! Tyvärr var jag så engagerad i henne att jag glömde bort mig själv och faktiskt tog fel väg - attans! Sen efter det blev det lite slarv från min del och vid läggandet gjorde jag helt konstigt vilket slutade med att hon reste sig och gick med direkt. På skylt 17 tror jag hon fick frestelsen i nosen plus att jag var otydlig och hon gick runt mig ett varv. Så på den banan fick vi bara sextionånting poäng, men engagemanget var to die for!  
MKL av Carola Haag
Jag vet inte hur vi ska göra med tävlingskarriären framöver i rallyn. Nässla hade ju jättekul att vara iväg och när vi skulle tävla drog hon i kopplet mot planen, så taggad. Hon minglade och hade nog en trevlig dag men var helt slut i går kväll. Hon sov som en stock efteråt, vilket på sätt och vis är mysigt att hon är trött och nöjd (?) istället för att hon står och tigger och vill hitta på något, men samtidigt blir jag påmind om att hon faktiskt är mycket äldre än sist. Å andra sidan hade hon kul och fysiskt finns det inga hinder för hennes kropp, så vi ska nog fortsätta i den mån jag inte behöver döma på tävlingar i närheten. Kanske också skippa dubbeltävlingar så det inte blir så belastande för henne. Och undvika värme, helst tävla inomhus. 

Nu tror jag inte att det finns så mycket för oss att tävla på framöver, det är en händelserik höst för mig generellt, men något hoppas jag på att hitta. Och då är min att träna på denna: 
  • Träna tävlingslikt med riktigt banområde. Belöna mitt på plan så hon inte har samma dragning ut från plan när vi närmar oss banden. 
  • Tänk på att inte säga hopp vid skylten, kalla in med hit eller kommendera hopp vid hindret. 
  • Träna inkallningsmomenten hela vägen, kom på en tydlig signal. 



Inga kommentarer: