måndag 23 juli 2018

Budapest

Efter nästan två veckor i Norge blev det en helgs vila och sedan semester med min lillebror till Budapest. Hade inga större förhoppningar utan resan gick dit då min bror fyllde 30 och hade vid något tillfälle sagt att hans drömresmål var Budapest och då fick han det av oss i present (tack och lov, för några år sedan var hans dröm att resa till Tjernobyl och dit får han resa själv!). Vi fick några halvt varma dagar, i början helt perfekta för storstadssemester faktiskt. Gjorde inget speciellt, mer än att äta, turista och promenera. 

Donau under molnen, perfekt semesterväder för städer.

Uppe vid deras stadspark


Älskar sånt här, en reparationsstation för cyklar i parken.



Slottet by night

Turistbuss - perfekt när fötterna inte orkar mer och för att få en bra överblick över stan

Utsikten från frihetsstatyn

Frihetsstatyn

Parlamentet, en maffig byggnad.

Bror måste hälla i sig öl om vi ska hinna av i tid.

Det bästa med storstäder, att bara sitta på ett café och känna allt och titta på folk.



Det var en lagom liten semester, jag och min bror umgås sällan nu för tiden, hade vi inte varit släkt hade vi aldrig umgåtts då vi är alldeles för olika. Men själva så här funkade det väldigt bra och vi anpassade oss fint efter varandra och kunde kompromissa efter varandras behov (även om jag kunde tänkt mig liiiite er shopping än de tio minuter jag krävde för att köpa ett par jeans). Staden var väldigt mysig och jag rekommenderar att åka dit om man gillar att titta på gamla byggnader, äta/bo relativt billigt och ändå kunna göra storstadsaktiviteter. Kanske inte jättemånga sevärdheter att gå in i, men å andra sidan mindre pengar spenderade och mindre köande ;-) Nu blir det inte lång vila innan nästa semester, men den är än så länge hemlig!

Inga kommentarer: